Katastrofal finish
20. april 1981 døde IRA-medlemmet Bobby Sands etter en 65 dager lang sultestreik. Resultatet ble en voldsom bølge av bomber, skyteepisoder og sivile opptøyer i Nord-Irland. DeLorean-fabrikken ble stengt og låst, men et par bensinbomber ble kastet over den ene porten hvor det sto to midlertidige trehytter. De brant fort opp, men intet mer ble ødelagt. For DeLorean var dette derimot en gyllen mulighet. Trehyttene inneholdt ikke mye verdifullt, mest papirer, som personelldata og lignende. John melket det for alt det var verdt: ‘’Vi mistet 60 prosent av våre kontorer, og alle viktige papirer. Det tilsvarer et tap på to til tre ukers produksjon’’. Det virket. Innen en uke fikk DeLorean nye 7 millioner pund fra regjeringen.
Samtidig nådde de første 400 bilene amerikansk jord i Long Beach, California, hvor Dick Brown ventet på dem. Der skulle han og hans folk gi bilene en liten oppfriskning med en kvalitetssjekk, og sørge for å gi det rustfrie stålet en best mulig finish. Men intet hadde forberedt Brown på hvordan bilene så ut…
Dritt. Det var akkurat det de var.
‘’Dritt. Det var akkurat det de var. Det så ut som noen hadde kastet en håndgranat i forsetet og baksetet, og så latt dem eksplodere. Alt var kaos. Du kunne ikke kjøre i dem. Alle komponentene var bare trykket på plass. De var ikke integrert, eller skrudd fast. De var bare trykket på plass. Dørene virket ikke. Intet elektrisk virket. Vi måtte redesigne og gjøre om på mange deler, for å få det hele sammen’’.
Kostnaden ble enorm. I juni 1981 brukte Brown og hans team 700.000 dollar, 2178 dollar per bil. På tre måneder ble 2,5 millioner dollar brukt på kvalitetskontroll, som ikke skulle ha vært nødvendig i det hele tatt. Men det virket, og snart kjørte de første amerikanske kundene rundt i bilen. Den sommeren var etterspørselen etter bilen stor, og fabrikken i Belfast med sine 1600 ansatte fikk ut 175 biler i uken.
John feiret suksessen med å kjøpe seg et større hus, en 35-roms mansion til 3,5 millioner dollar. Pengene ble betalt fra et offshore selskap kalt TK International. Bill Haddad som da jobbet som PR-mann for DeLorean oppdaget senere at rundt 9 millioner dollar som gikk til GPD (det mystiske firmaet som Colin Chapman fra Lotus og DeLorean eide sammen, se mer i del 2) ble overført til TK International.
Samtidig drev John med en plan som ville gjøre ham ekstremt velstående. Et lass av dyrt betalte advokater, var i ferd med å sette opp et nytt holdingselskap kalt DeLorean Motor Holdings. Det skulle få sine aksjer notert på børsen, og ville gjøre alle gamle aksjer i DeLorean Motor Company verdiløse. Beregninger viste at DeLorean ville være verdt 120 millioner dollar når aksjene i det nye selskapet gikk på børsen.
På fabrikken i Nord-Irland trengtes det en kvalitetsopprydding. De som jobbet der, hadde aldri i sitt liv jobbet med biler før, så at kvaliteten ble deretter var egentlig ikke så rart. Arbeiderne gjorde sitt ytterste, men hadde ikke den nødvendige kunnskapen eller erfaringen. Så hva gjorde DeLorean? Han bestemte seg for å doble arbeidsstyrken, for å produsere dobbelt så mange biler. Med 2500 ansatte ville han også kunne legge et massivt press på den britiske regjeringen for å få mer penger. En katastrofal avgjørelse…