Kan det friste med en veldig annerledes off-roader?
Kan det friste med en veldig annerledes off-roader?
Kan det friste med en veldig annerledes off-roader?

Kan det friste med en veldig annerledes off-roader?

Den sjeldne godbiten har Ferrari-røtter, men ikke sånn som man kanskje tror.

På 60-tallet blomstret den italienske bilindustrien i kjølvannet av en voldsom økonomisk vekst i Nord-Italia. På bilfronten fikk verden oppleve en kavalkade av italienske sportsbiler og GT-maskiner fra øverste hylle, men det var også en mengde mindre bilfabrikker med alle mulige slags spennende prosjekter. En av disse fabrikkene var Ferves, et firma hvor Carlo Ferrari trakk i trådene.

Navnet Ferves kommer fra Carlo, i form av at FER står for Ferrari, VE for Veicoli (som betyr kjøretøy) og S for Speciali. Altså Ferrari spesial kjøretøy. En navneforkortelse som har skapt mye forvirring opp gjennom årene, siden mange har kommet til den feilaktige konklusjon at bilen har noe med bilmerket og/eller Enzo Ferrari å gjøre.

Men det har den ikke. Ferrari er et vanlig etternavn i Italia, og Carlo hadde intet med det berømte bilmerket Ferrari å gjøre. Ferves Ranger var en bitteliten morsom off-roader som ble vist på Torino-utstillingen i 1966. Den tok sin 18-hesters hekkmonterte motor fra Fiat 500, mens fjæringen kom fra Fiat 600. Karosseriet var sjarmerende og enkelt med morsomme detaljer som selvmordsdører og nedfellbar frontrute.

Alle modeller hadde kalesjetak, mens senere modeller fikk fronthengslede dører. I starten var bilen tohjulstrekk, men kom etter hvert med firehjulstrekk, da med lavgir-serie som gjorde at bilen fant en kundegruppe blant jordeiere, bønder og vinprodusenter som så nytteverdien av en liten bil som tok seg godt fram.

Fram til 1970 ble det laget under 1000 biler. Noen kilder sier 837 biler, andre kilder sier rundt 600 biler. Fasiten er uansett at Ferves Ranger i dag er en særdeles sjelden bil, og den står relativt høyt i pris med tanke på dens ganske enkle opphav. I 2019 solgte auksjonshuset RM Sotheby’s ett flott velholdt eksemplar for svimlende 196.000 dollar, men det virker å ha vært en kunstig høy pris. Andre eksemplarer de siste årene har gått for langt lavere summer.

Som bringer oss til denne herlige 1968-modellen med tohjulstrekk og 4200 km på telleren, som stod til salgs på klassikermessen i Padova med tyske papirer. Prisforlangende var 29.950 Euro, eller sånn cirka 300.000 kroner, og det virker å være en grei pris for en Ferves Ranger. Vil du ha en off-roader som ingen andre har? Løp og kjøp!