Kan en amerikansk bil ta rekorden på Nürburgring?
Kan en amerikansk bil ta rekorden på Nürburgring?
Kan en amerikansk bil ta rekorden på Nürburgring?

Kan en amerikansk bil ta rekorden på Nürburgring?

Rekorden holdes for øyeblikket av Mercedes, men både Chevrolet og Hennessey kan være utfordrere til tronen.

Den legendariske racerbanen Nürburgring i Tyskland byr på ultimate skryterettigheter hvis bilen man har laget kan sette en god rundetid der. Rekorden for produksjonsbiler holdes av Mercedes-AMG One med 6.30, fulgt av en Porsche 911 GT2 RS Manthey Performance Kit med 6.38. Så følger diverse gromme biler nedover listen til man på tiden 7.01 kommer til den raskeste amerikanske bilen, en Dodge Viper ACR.

 

Chevrolet hadde store planer om å slå Viperens tid med Corvette ZR-1 C7, men bilen ble en enorm skuffelse på Nürburgring og opplevde en myriade med ulike problemer som gjorde at den aldri klarte å sette gode tider på banen. Faktisk er den raskeste Corvette rundt Nürburgring en C6 Z06 som det tyske bladet Sport Auto klarte 7.13 med i 2017, og det er ingen tall å skryte med lenger.

Men nå ligger alt til rette for at nye Corvette ZR1 C8 ikke bare vil slå Viperens tid, men simpelthen gruse den med så mye at man kanskje kan lukte på selve rekordtiden. For ZR1 stiller med 1064 hk fra sin 5,5-liters LT7 V8 Biturbo, og kommer med en ZTK performance-pakke, som ifølge Chevrolet vil gjøre bilen til et «true track weapon». Dette er derfor utgaven som vil bli brukt til å sette rekordforsøket på Nürburgring. Den kjennetegnes med en massiv vinge bak, og enda heftigere aero i front. I tillegg vil det komme enda mer marktrykk fra undersiden av bilen, samt stivere fjærer, andre dempere, og Michelin Pilot Sport Cup 2R-dekk. Vil det være nok til å slå Mercedes-AMG med mye F1 teknologi og 1063 hester i sin One?

Hvis ikke bør i hvert fall andreplassen på listen være mulig å slå, særlig siden Porsche 911 er selve erkefienden til Corvette på ulike racerbaner rundt om. Nye Corvette ZR-1 har tross alt 364 flere hestekrefter innabords enn Porsche 911 GT2 RS som satte tiden på Ringen, og da sier det seg selv at Chevrolet vil være meget misfornøyde hvis de ikke klarer å kjøre fortere enn 6.38 med bilen.

Men det er også en annen amerikansk «dark horse» inne i bildet, for i kulissene lurer Hennessey og deres Venom F5 Revolution, som byr på 1817 hk og 1617 Nm fra sin 6,6-liters V8 Biturbo. For øyeblikket er konsernet opptatt av rekorder som 0-400-0 og toppfart, men ifølge John Hennessey kan dette endre seg: “We'd like to get the Laguna Seca lap record and the Virginia International Raceway record. They’re both on the list, and the Nürburgring too. We may try to do some testing in Germany next year. Our chief engineer Brian Jones led engineering on the AMG One and that’s the current record holder there. I won’t give you the number that Brian thinks the F5 can run, but it’s a bit faster than the current record”, uttalte Hennessey til Top Gear.

Dermed er det realistiske muligheter for at en amerikansk bil kan sette rekorden for produksjonsbiler på Nürburgring. Den som lever får se.