Hva skjer den dagen man ikke får bensin til sin entusiastbil lenger? Da kan syntetisk bensin være svaret, og Porsche er allerede i gang med å bygge en fabrikk kun for dette formålet på et forblåst sted i Chile.
Syntetisk bensin går under paraplyen e-fuel (electrofuel), som er en fellesbetegnelse på syntetiske drivstoffer som produseres med elektrisk energi fra fornybare energikilder. Flere selskaper vil produsere slikt drivstoff i årene som kommer (inkludert flere norske), og også mange utenlandske selskaper, hvorav særlig Porsche har fått mye oppmerksomhet.
Hvordan lages så syntetisk bensin? Vanlig fossilt drivstoff består av hydrokarboner, som inneholder grunnstoffene karbon og hydrogen. Karbondioksid, CO2, består av karbon og oksygen. For å lage drivstoff av CO2, må man derfor ta bort oksygenet og tilføre hydrogen. Hydrogen kan lages gjennom elektrolyse av vann, som foregår ved å bruke strøm for å spalte vannet. Etterpå spalter man oksygenet fra karbonet i CO2, og til slutt får man dette karbonet til å reagere med hydrogenet man har framstilt. Dette er i enkle trekk fremstillingsmetoden som de fleste e-fuel aktører satser på, inkludert Porsche.
Innsatsmidlene er relativt enkle, man trenger strøm, CO2 og vann. Hvis man fanger CO2 direkte fra luften (kalt direktefangst), kan man finne CO2 hvor som helst på moder jord. Siden vann er et biprodukt fra CO2-fangsten, vil man derfor kun trenge tilgang til en strømkilde der produksjonen skal finne sted. Men man trenger mye energi, noe som har ført Porsche til et sted i Chile som er kjent for å være et veldig «forblåst» sted med mye vind. Dermed har man rikelig tilgang til fornybar strøm, uten at man trenger kabler, et perfekt sted for å produsere e-fuel. En fordel med e-fuel er at den er lett å transportere, og at den kan håndteres fritt under normale trykk og temperaturforhold.