Kan vi få en ny Toyota Celica med forbrenningsmotor?
Kan vi få en ny Toyota Celica med forbrenningsmotor?
Kan vi få en ny Toyota Celica med forbrenningsmotor?

Kan vi få en ny Toyota Celica med forbrenningsmotor?

Skal man tro rapporter fra Japan, så kan det fort skje!

Helt siden lanseringen av Toyota Gazoo Racing har det versert rykter rundt en relansering av merkenavnene MR2 og Celica. Nå kommer det igjen rapporter angående Celica, og denne gangen er det snakk om en GR-modell som skal få en 2-liters turbo-motor med fire sylindre og Toyota GRs firehjulstrekksystem.

Allerede i fjor uttrykte formann i Toyota, Akio Toyoda, sitt ønske om en ny Celica. Uttalelsen ble fort til rykter om at japanerne jobbet med en elektrisk sportsbil som delte visse trekk fra Lexus LF-ZC-konseptet. De nyeste rapportene har dog tatt en annen retning. I en felles uttalelse fra Subaru, Mazda og Toyota rundt fremtidens forbrenningsmotorer kunne Toyota bekrefte at de jobbet med en splitter ny 1,5 liter, og en 2 liters firesylindret motor som en del av deres satsing i tillegg til elektriske drivlinjer.

Nå rapporterer den japanske bilsiden Best Car at utviklingen av en høyytelsesmotor startet allerede for mange år siden, og at den nå står ferdig. Toyota selv har vært tyste rundt ryktene, men det spekuleres i at 2-litringen skal ha en ytelse på 406 hestekrefter, og at motoren skal kunne passe perfekt i en rally-inspirert GR firehjulstrekk, slik som GR Yaris og GR Corolla.

Lanseringen av den nye motoren ville vært perfekt sammen med en ny bil, og hvilken annen bil enn Toyotas historiske rallymodell hadde den passet bedre i? De to løse trådene bindes i alle fall sammen. Akkurat nå er det ingen informasjon rundt hvordan bilen vil se ut, men Best Car mener sjansene er store for at en eventuell ny GR Celica vil ha en lavtliggende coupe-silhuett, slik som de tidligere versjonene. Ryktene sier også at man kan se et konsept av bilen så tidlig som neste januar, da 2025-utgaven av Tokyo Auto Salon går av stabelen.

Per dags dato er det solgt sju forskjellige generasjoner med Celica. Modellen varte fra 1970 til 2006. Senere kom Toyota GT86 og GR86, og tok Celicas plass som en tilgjengelig sportsbil innenfor Toyotas modellpark, men fansen har siden 2006 aldri gitt opp håpet om en ny modell av den historiske bilen. De fikk dessuten bensin på bålet da Toyota i 2021 på ny skaffet seg opphavsretten til Celica-navnet.