E-Type er kanskje mest kjent, men på mange måter er XJ, som så dagens lys for 50 år siden (1968), en langt mer viktig modell for selskapet enn E-Type. For med XJ traff man innertier i et svært lukrativt marked, og bilen solgte så godt, at man valgte å ikke fokusere lenger på sportslige modeller som E-Type.
En velholdt XJ Series I er en drøm å kjøre, og jeg våger å påstå at den er godt foran sine konkurrenter fra Tyskland og USA når det gjelder å kunne tilby sjåføren en virkelig fantastisk kjøreopplevelse. Den klarer kunststykket å være sportslig å kjøre, samtidig som den er særdeles komfortabel, og det klarer verken en Mercedes eller en Cadillac fra samme tidsperiode.
I tillegg får du et herlig interiør som byr på en magisk tre og skinnkvalitet, som de andre ikke er i nærheten av. Attpåtil ser Jaguaren absolutt makeløs ut, og prisene er også hyggelige. Du kan finne en grei bil til 50.000 kroner, en fin en til 100.000 kroner, og et totalrestaurert prakteksemplar til 200.000 kroner. Med tanke på det fantastiske designet, det herlige interiøret og den superbe kjøreopplevelsen, så må man jo lure på hvorfor prisene ikke er langt høyere. Noe som det naturligvis er en grunn til…
Du veit hva dom sier om engelske biler: Er det itte olje under dem, er det itte olje i dem
For streikekåte engelskmenn som drakk øl i arbeidstiden, mens de diskuterte om Sunderland kom til å slå Coventry i neste seriekamp, la ikke sjela si i produktet de skapte. Det er derfor mye som kan og vil gå galt, godt illustrert av de mengder med olje og væsker som disse bilene lekker. I filmen «Cars 2» bemerker tauebilen Bill: «Du veit hva dom sier om engelske biler: Er det itte olje under dem, er det itte olje i dem». Det er da også sannheten. Jeg eide selv en 1971 Jaguar XJ6 Series I i noen år, og det ble en del flekker i ulike farger på garasjegulvet under, for å si det sånn.
Alt som kan lekke, lekker, godt illustrert av informasjonsfolderen jeg fikk fra Norsk Jaguar Klubb når de skulle ha årstreff. Der skulle bilene stå parkert innendørs i en hotellgarasje, og det ble derfor bemerket følgende i folderen: «Hvis katten din lekker, husk å ta med pledd eller lignende å legge under den». Det ville det ikke stått i informasjonsfolderen for et Cadillac-treff, for å si det sånn.