Porsche 944
Porsche 944
Kjøpeguide: Klassikerkjøp til en hyggelig penge
Porsche 944

Kjøpeguide: Klassikerkjøp til en hyggelig penge

Porsche 944

Vi ser nærmere på stilige klassikerkjøp, som er realistisk oppnåelige for de fleste. Dagens utvalgte er en av åttitallets aller beste sportsbiler.

..V8-motor og mer skyv

928 har riktignok V8-motor og mer skyv, men er samtidig en mer komfortabel GT-vogn for lange Autobahn-etapper, mens 944 er mer sportslig og innrettet mot svingete fjellveier. På Finn kan du finne greie biler til 75.000 kroner, men legger du på 100.000 kroner til, har du mange ulike å velge mellom, inkludert cabriolet og turbo. 944 var basert på 924-plattformen, men 2,5-liters fireren var egentlig 928s V8 delt i to, og var på 163 hk. Det er en solid og slitesterk motor, og i 1985 kom turbo-utgaven med 220 hk. I 1987 kom 944 S med 190 hk, fulgt av 944 Turbo S i 1988 med 247 hk. 944 S2 kom i 1989 med faceliftet front og bakende, og kom også som cabriolet.

944 ble produsert fra 1982 til 1991, og utvalget er enormt hvis du tar turen til Tyskland. Gjerne finn et eksemplar hvor tannreim og vannpumpe har vært skiftet nylig, og hvis du ser på en S2 bør du passe på at kjeden som forbinder de to kamakslene har vært skiftet i løpet av de siste 90.000 km. Hvis den ryker, så kan du i grunnen bare kaste hele motoren. På turbo-utgaver pleier eksosmanifolden å ta kvelden før eller senere, så sjekk for sprekker der.

Tannstang-styringen på de tidlige utgavene pleier å ryke rundt 120-150.000 km, mens senere utgaver med servostyring pleier å lekke. 944 var godt rustbeskyttet, men kanalene ruster fra innsiden og ut, noe som kan være vanskelig å avdekke. Mange av bilene som er til salgs har levd et hardt liv, og kollisjonsskader kan ha utløst rust mange ulike steder. Lukten av bensin kan tyde på at bensintanken har rustet (den ble laget av plast fra 1986), og for å skifte den må hele transaksel/bakaksel oppsettet ut.

Totalt sett kan det fort bli dyrt med et dårlig eksemplar, men en velholdt 944 med servicehistorikk er en slitesterk klassiker, som gir mye kjøreglede. Turbomodellen er vesentlig sprekere, og er også en bedre investering enn vanlig 944. Bilen ble i sin tid importert i et visst antall til Norge, da den i en periode kunne registreres som pickup(!), hvis man tok bort bakruten, og lot plassområdet under den store bakruten bli lasteplan (den samme skjebnen tilfalt også mange Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird fra åttitallet, da de også hadde en stor bakrute på lignende måte). Med tiden ble nok de aller fleste slike pickuper ombygd, men i dag ville en slik bil vært motorhistorisk kjempeinteressant, for å vise galskapen i datidens avgiftssystem her på berget.