Kode 61 Birdcage: Ny japansk superbil fra Ken Okuyama med Maserati-inspirasjon
En stilig hyllest til den legendariske Maserati Birdcage.
Kode 61 Birdcage: Ny japansk superbil fra Ken Okuyama med Maserati-inspirasjon

Kode 61 Birdcage: Ny japansk superbil fra Ken Okuyama med Maserati-inspirasjon

Vil du ha det kanskje flotteste japansk bilproduksjon kan by på akkurat nå? Da er kanskje Kode61 Birdcage bilen for deg.

Maserati Tipo 60 og Tipo 61 - kalt "Birdcage" er en av de mest legendariske racerbilene fra tidlig 60-tall. Det er mange grunner til det, men det bilen ble mest kjent for var det ekstremt lette chassiset (36 kg!)  som bestod av en rørramme på 200 tynne rør som ble sveiset sammen til et intrikat rammeverk (10, 12 og 15 mm var de tre rørtykkelsene som ble brukt). Dette fikk folk til å kalle rammen for et fuglebur (som jo også består av små korte tynne rør) som på engelsk er Birdcage, som altså forklarer navnet på bilen. Men bilen var også ekstremt flott å se til, og dens smekre og enkle design har inspirert mange opp gjennom årene.

En av dem er japanske Kiyoyuki Okuyama – bedre kjent som Ken Okuyama her i vesten – som har skapt seg et ry som den kanskje dyktigste japanske bildesigner noensinne. Hans CV snakker for seg selv, med jobb for GM og Porsche før han ble Creative Designer for Pininfarina i 2004. Deretter gikk han solo i 2006, og lanserte sin første konseptbil på Geneve-utstillingen i 2008. Deretter har det kommet en rekke fabelaktige biler fra Okuyama, og på årets Villa d’Este forbløffet han folk med sin siste kreasjon: Kode61 Birdcage.

Som navnet antyder er bilen tungt inspirert av Maserati Birdcage (først som Tipo 60 i 1959 med 2-liters motor, så kjent som Tipo 61 med 3-liters motor), men også inspirert av 2005 Maserati Birdcage 75th concept. Okuyamas tolkning av legenden har ingen frontrute og intet tak, mens karosseriet har svulmende skjermer og dører som løfter seg oppover, mens smale LED-lys gir en moderne touch.

Det er lite å finne av spesifikke tekniske opplysninger, men de doble vakre eksosrørene bak vitner ihvertfall om at bilen heldigvis har en ordentlig motor om bord, og ikke en elektrisk løsning. Chassiset er neppe laget av 200 tynne rør som originalen, men er nok hentet fra en moderne superbil. Selv om teknisk info er begrenset i skrivende stund, har Okuyama bekreftet at bilen vil bli produsert i et begrenset opplag, alle håndbygd ved Yamagata-fabrikken i Japan. Pris? Må du spørre har du neppe råd.