Kode Rød! Shelby Mustang med 1300 hk!
En virkelig sinnatagg som ikke er gategodkjent.
Kode Rød! Shelby Mustang med 1300 hk!

Kode Rød! Shelby Mustang med 1300 hk!

Ville du betalt nærmere 3 millioner kroner for en ny Mustang som ikke kan godkjennes for gatebruk?

Mens vi venter på neste generasjon Mustang som er like rundt hjørnet, tar vi med oss den siste godbiten fra Shelby: Code Red. Ett brutalt beist som kun har ett formål i livet: Å ta livet av sine firehjulte konkurrenter på dragstripen.

Code Red er et navn som ble brukt på en prototype tilbake i 2008, men modellen gikk aldri i produksjon. Men nå er navnet dratt fram på en ny versting som leverer 1300 hestekrefter!

Den voldsomme effekten kommer og først og fremst fra beslutningen om å ta bort kompressoren fra 5,2-liters V8-motoren, og erstatte den med to turboer. Nelson’s Racing Engines har gjort grovarbeidet med motoren, som inkluderer Manley stempler og råder, Ford Performance deler strødd rundt omkring, Fathouse Performance intercooler, oppgraderte bensinpumper, ID1300x fuel injectors, high-flow luftfiltre osv.  Det gir en effekt på 1000 hk og 1057 Nm på 93-oktan bensin, men gir du bilen E85 blir effekttallene 1300 hk og 1355 Nm.

Nødvendige oppgraderinger på understell er gjort for å holde kreftene i sjakk, og Code Red skiller seg ut fra en vanlig GT500 med 20-toms alufelger på Pirelli P Zero gummi foran og Nitto NY555R drag-gummi bak, oppgraderte bremser, forsterket girkasse, widebody kit, massevis av karbon-goodies rundt omkring (inkludert panseret), ulike edition-emblemer her og der, samt masse annet. Interiøret har fått en dose skinn-innsprøytning og baksetene er fjernet.

“Code Red is designed to be the pinnacle of Shelby Mustangs. While we never put it into production during 2008, many were keen to own one. The current-generation Shelby GT500 is so robust and spectacular that many of the issues we encountered 14 years ago no longer exist,”

“Code Red is designed to be the pinnacle of Shelby Mustangs. While we never put it into production during 2008, many were keen to own one. The current-generation Shelby GT500 is so robust and spectacular that many of the issues we encountered 14 years ago no longer exist,” forklarte Shelby president Gary Patterson da man viste fram Code Red under Woodward Dream Cruise i Detroit.

Shelby vil bygge 30 eksemplarer av bilen, fordelt på 10 hver for årsmodellene 2020, 2021 og 2022. Prisene starter på 209.995 dollar – ikke inkludert prisen for donorbilen – som koster 80.815 dollar. Totalt sett snakker vi da nærmere 300.000 dollar. Det er en heftig pris for en bil som ikke er godkjent for gatebruk, og som heller ikke trives noe særlig på andre steder enn rett fram:

"While not street legal, it's very capable at moderate speeds in most any curve. But when the turbos spool up, the car is best enjoyed moving straight ahead”, fortalte Shelby American under presentasjonen. Ville du betalt nærmere 3 millioner kroner for en ny Mustang som ikke kan godkjennes for gatebruk?