Kraftpakken – 1989 Audi Coupe turbo
1986 Audi Coupé
Kraftpakken – 1989 Audi Coupe turbo

Kraftpakken – 1989 Audi Coupe turbo

Christian Mellemseter brenner for eldre Audi, rekkefemmer og turbo.

Audi Coupé er coupéutgaven av Audi 80 og var for første gang for salg hos Audis forhandlere i 1980, og delte karosseri med den noe mer kjente Audi Quattro. Den var et langt rimeligere alternativ enn Audi Quattro og kom med sugemotor og framhjulstrekk. Første generasjon Coupé fikk etter hvert også firehjulstrekk, men ikke turbomotor. Andre generasjon Audi Coupé kom med både Quattro og turbomotor, men da under navnet S2, som kanskje er mer kjent blant bilentusiaster. S2-utgaven av Audi Coupé var mulig å få kjøpt fra september 1990 og var utstyrt med Audis velkjente 2,2 liters rekkefemmer med 20 ventiler. Denne fikk plass i motorrommet som bilens hjerte, koblet opp mot en femtrinns manuell girboks. Til å begynne med leverte motoren 217 hestekrefter, men da Audi byttet ut til fordelerfri tenning økte effekten til 227 hestekrefter. Fra stillestående til hundre kilometer i timen skal den nå på snaue 5,9 sekunder. Produksjonen varte frem til 1997, men kabrioletutgaven var å få kjøpt helt frem til 2000.

Lukta av hjullagerfett og spillolje, lyden av skraller og vinkelslipere har fulgt Christian Mellemseter fra han var en liten gutt. Han gikk i god skole hos en far som var bilmekaniker og bilentusiast, og hyggelige samtaler med resten av slekta på farsida om biler ledet veien slik at Christian i dag selv er mekaniker og bilentusiast. Hans far er i dag pensjonist, men har akkurat restaurert en 1986 Ford Cortina GT. Christian på sin side ble tidlig interessert i designspråket Audi hadde fra midten av 80-tallet til tidlig 2000-tallet, og har i dag passert 40 eierskap av det tyske merket, hvor 10 av disse bilene har vært såkalte S-biler av forskjellig sort.

- Det er så enkelt at utseendet på disse bilene tiltrekker meg også er 2,2 literen veldig holdbar. Jeg har nyere Audi som bruksbil, men det blir liksom ikke helt det samme, forteller Christian som til daglig jobber som bilmekaniker på Motorhuset på Oppdal.

US-import
Bilen vi i denne artikkelen viser frem startet sitt liv i 1989 i USA hvor den holdt hus til den ble hentet til Norge i desember 2001. Den endte etter hvert som et bortglemt prosjekt, helt frem til Christian kjøpte den november 2017.
- Da jeg hentet den sto den bak en låve som et påbegynt prosjekt. Jeg tok den med meg hjem og demonterte den slik at det bare var skallet igjen. Det ble sendt til lakk og fikk den originale sølvfargen bilen var levert i. Samtidig skaffet jeg europeiske fangere og lykter, slik at jeg fikk byttet ut de amerikanske som sto på bilen. Det er vanskelig å skaffe deler til disse bilene da det er lite ettermarked og det meste som er til salgs er utslitt og brukt opp. Derfor kjøpte jeg en donorbil jeg tok blant annet et litt finere interiør fra, forklarer Christian.

Motoren som sto i bilen ble ofret til fordel for en annen 2,2 liters turbomotor hentet fra en Audi S4, en såkalt AAN-motor. Denne demonterte Christian og byttet ut stemplene med smidde stempler fra CP Pistons og monterte disse på noen Eagle råder. Den originale turboen ble byttet ut til en større Garrett GT35 og hjernen ble ofret til fordel for et datasprut fra MaxxECU. Det tre tommer store eksosanlegget som går fra turboen og ut er av rustfritt stål og er lagd av Christian selv. Den gamle femtrinns girkassa ble for svak for den nye effekten, så en mer moderne og mer solid sekstrinns girkasse fra en Volkswagen Passat 3bg diesel(2000-2005) ble tilpasset for å passe. Etter benking hos ringreven Egil Storbækken hos ES Tuning i Trondheim kunne Christian lykkelig dra hjem med papirer som viste 358 hestekrefter ut på alle fire hjul. Felgene er et sett 17 toms sett fra TSW og for det riktige stuket er det montert KW V1 coilovers på bilen.
- Jeg har ikke bygd bilen for å være noen garasjebil, men mer en bruksbil for finværsdager. Den brukes til alt fra langturer og til dragracing. Akkurat nå står det ingen store planer på blokka for denne, da jeg for tiden restaurerer en Audi 80 cab, men på sikt blir det sikkert oppgradert til et fembolts understell, forklarer Christian mot slutten av intervjuet.