Les også om Ivars utsøkte 1960 Cadillac Coupe De Ville
De små og store detaljene
Vel hjemme skiftet Arne motor, og satte inn en 429 cid som egentlig var tiltenkt prosjektbilen han allerede hadde. Denne ble overhalt og fungerer temmelig greit. Det er satt inn Turbo Hydramatic girkasse, og det er montert MSD innsprøytning. Alle ledninger er tatt ut og et komplett nytt ledningsnett er montert. De originale viftene er fjernet til fordel for nye elektriske. Fordeler er bygget om slik at man kan stille tenningen fra Dakota Digital-instrumentpanelet.
- Det sistnevnte er gjort på AutoSpeed Tromsø ved Sigurd Sagatun, som har gjort en veldig god jobb, og det fungerer optimalt. Bilen ble pusset ned, lakket opp og krommet opp. Her måtte jeg lage en avtale med frøkenen hjemme om at hun skulle få nytt kjøkken om jeg fikk lakke bil. Nå har det blitt tre kjøkken på henne siden den gang, så jeg har vel to billakkeringer til gode?, undrer Arne humoristisk.
Den ene døra så ut som den var skutt på med hagle, så der kom det på plass en ny. Som du kanskje antyder med tanke på høyden på bilen så er det også gjort mye med understellet.
- Jeg skaffet en komplett ny forstilling som jeg og en kompis byttet. Så kom det på plass luftunderstell fra Accu Air, for å få lagt den helt nedpå. Det var litt kluss å få til, spesielt bak. Det var veldig trangt, så under ombyggingen ble jeg faktisk sittende fast. Jeg måtte rive ut neven så blodet rant, men det kom på plass til slutt, og har fungert smertefritt siden den gang. Heldigvis! Kåre, en kompis av meg, hjalp til med det elektriske her. Tanken og kompressoren er montert i bagasjerommet som ikke står helt ferdig enda. Med så lav bil måtte også eksosanlegget bygges om og legges så høyt som overhodet mulig. Når bilen nå ligger nedpå kommer jeg meg nesten ikke ut av garasjen og ned kanten på en snau centimeter. Akkurat slik det skal være, smiler Arne.
Da har vi vært kjapt innom de mest åpenbare ombyggingene på den ultralekre Cadillacen, men det er langt mer som er gjort som man kanskje ikke legger merke til ved første øyekast.
- En av de tingene er blant annet at quartervinduene er fjernet, bare for å gi bilen et enda renere uttrykk. Dørhåndtakene er barbert bort for å få rene og hele linjer. Kurvelysene er koblet slik at det er konstant en dim med lys der, og frontlyktene er byttet i et sett med halo LED-lykter som jeg selv kan styre fargen på. Grillen er også en egen historie. Den ble plukket helt fra hverandre, og fra sølvgrå så pusset jeg den helt ned og lakkerte den svart, før jeg så polerte den opp, gnikket og gnukket i alle hjørner for hånd. Herregud så lang tid det tok, men det ble bra!, innrømmer Hansen.
Det er det umulig å si seg uenig i, for resultatet er rett og slett til å spise opp. Enda en ting som virkelig kan gjøre en bil er felgvalget. Også her har Arne truffet helt spikeren rett på hodet.
- Det er et sett med Fleetwood 60-felger som jeg kjøpte hos Truespoke i USA. De har jeg kun sett på en annen bil før, og det var på en bil som var kåret til Sveriges fineste. De er på 15 tommer, og på 235/75-15 dekk hele veien rundt. Så fant jeg tak i de feiteste hvitsidene jeg kunne få tak i for å få prikken over i-en. De satt som et skudd på resten av bilen, spør du meg, smiler Arne.
Også på innsiden på det utrolig smakfulle og velpassende hjuloppsettet er bilen oppgradert med splitter nye skivebremser.