Kvaliteten på nybiler går ned – Audi nest nederst på listen!
Kvaliteten på nybiler går ned – Audi nest nederst på listen!
Kvaliteten på nybiler går ned – Audi nest nederst på listen!

Kvaliteten på nybiler går ned – Audi nest nederst på listen!

J.D. Powers årlige pålitelighetsstudie er offentliggjort for 2024

J.D. Power har igjen sluppet sin liste over hvilke bilmerker som er mest pålitelige. De har to forskjellige lister, og den vi ser på i dag er merkenes pålitelighet etter tre års eierskap. Listen står for mange høyest i kurs blant alle  kvalitetsundersøkelser, og undersøkelsen er basert på svar fra 30 595 bileiere som kjøpte bilen sin ny i 2021.

Et nøkkelfunn på årets undersøkelse er at bileierne opplever flere problemer i år enn hva de gjorde i fjor. Med andre ord har 2021-bilene mer problemer enn de fra 2020. 66% av merkene opplevde flere feil enn i fjor, og gjennomsnittlig blant alle merkene har antall feil økt med fire per hundrede kjøretøy. I tillegg viser tallene at problemer dukker opp 5% oftere enn på 2020-modellene, opp fra 12% i fjor til 17% i år.

- Historisk sett bruker vår undersøkelse å vise at bilene blir gradvis bedre kvalitetsmessig enn foregående år, så at kvaliteten går nedover er veldig uvanlig, sier Frank Hanley, Senior director of auto benchmarking hos J.D. Power.

Nevnte Hanley tror noe av grunnen til nedgangen kan være tiden vi levde i da bilene ble bygget, altså under Corona-pandemien.

Studien har holdt på i 35 år, og dekker 184 forskjellige spesifikke problemer, spredt over ni kategorier: klima, kjøreopplevelse, førerassistanse, eksteriør, funksjoner, infotainment, interiør, drivlinje og seter.

Her følger noen av nøkkelfunnene som er gjort:

Problemer med infotainment fortsetter:
Ikke overraskende er det fortsatt mye problemer og irritasjon rundt infotainment. Infotainment-feil står for dobbelt så mye feil som eksteriør, som er nest høyest på listen. Android Auto og Apple CarPlay står for de fleste problemene, tett fulgt av innebygd stemmekontroll.

Irritasjon rundt førerassistanse vokser over tid:
Denne kategorien er spesielt relatert til varsler rundt førerassistanse. Irritasjon og feil på disse har gått opp siden sist år, og de fleste problemene eller irritasjonsmomentene handler om assisterte filskifter, samt automatisk varsel om frontkollisjon/automatisk nødbrems.

El-biler har flere problemer enn andre:
Teknologien går fremover, men i år som i fjor er det fortsatt flest problemer på både elektriske biler og plug-in hybrider. El-biler er mest problematisk med 256 feil per 100 bil, fulgt av plug-in hybrider med 216 per 100, hybrider med 191 per 100, mens fossilbiler gjør det best med 187 feil per 100. bil. De største problemene hos elbiler går på dekkslitasje, hvor 39% av eierne sier de har måtte kjøpt nye dekk de siste 12 månedene. Det er 19% høyere enn hos fossilbil-eiere.

Toyota-konsernet best igjen:
Toyota gjør det best igjen, og tar med seg 9 utmerkelser fra årets test. Det er det høyeste antallet utmerkelser siden samme konsern tok med seg 10 utmerkelser i 2017.

Disse merkene har forbedret seg mest:
De tre merkene som har gjort det best siden i fjor er Porsche, som har gjennomsnittlig 33 feil mindre enn i fjor. Mercedes er nummer to med 22 feil mindre enn fjoråret, mens Toyota er nummer tre med 21 feil mindre.

Den komplette listen fra J.D. Power finner du her. Nederst i saken finner du årets utmerkelser.

Ønsker du å sammenligne noen merker selv så kan du også se fjorårets liste her:

Her er årets utmerkelser fra J.D. Power: