Lada 1500: Så solid at man ikke trenger å mekke på den
Lada 1500
Lada 1500: Så solid at man ikke trenger å mekke på den

Lada 1500: Så solid at man ikke trenger å mekke på den

Ingen kan overbevise Erlend om at lyden av en BMW rekkesekser ikke er det heftigste som er, men han har heller ikke noe imot russisk rekkefirer.

Her til lands kjenner vi bilen under Lada 1500, men bilens navn er egentlig VAZ-2103 Zhiguli. Bilen var et samarbeid mellom VAZ og Fiat(som på den tiden utviklet Fiat 124 Special). VAZen var bygd på lisens og deretter tilpasset det svært lite gjestmilde, og til tider tøffe klimaet som Russland har. Understellet ble gjort om slik at det tålte dårlige grusveier og forgasseren ble endret slik at den funket selv om det var bitende kaldt. VAZ valgte en 75 hesters rekkefirer som hadde overliggende kam i motsetning til Fiat som valgte en støtstangmotor. De valgte også noe tykkere stål i karosseriet på VAZen, som gjør at den er 106 kilo tyngre enn Fiaten.

VAZen hadde selvjusterende trommelbremser i aluminium bak, håndsveiv for å starte motoren dersom batteriet skulle gå tomt som følger av bitende sibirkulde, turteller, oljetrykksmåler og klokke i dashbordet som for øvrig va dekt i imitert treverk. Bilen var forbudt å selge i markeder hvor Fiat selv solgte sin 124, men da Fiat avsluttet salget av denne modellen ble 2103 sakte, men sikkert tilgjengelig i det europeiske markedet fra og med 1974. Den ble produsert helt til 1984 da VAZ-2106 tok over. Bilen var en suksess i Russland, mye takket være at den var enkel å holde i drift.

Tryggere på seg selv
Da bilen på bildene ble fotografert, tilhørte den Erlend Haugsnes, en trivelig krabat som er bosatt i den lille kommunen Åfjord. Kommunen ligger på Fosenhalvøya i Trondelag og har like over 4000 innbyggere. Erlend jobber til daglig som rørlegger for farens rørleggerfirma, men er også styreleder i Eo Dekkservice AS.
- Jeg har vært bilinteressert hele livet, men etter hvert som kunnskap og økonomi tillot det, vokste også interessen. Det har stort sett gått i diverse biler fra BMW, mye påvirket av kompisene rundt som hadde dette da jeg vokste opp. Slik ble jeg tidlig preget, og fikk selv lyst til å ha BMW. Det har blitt en god del slike oppgjennom, men jeg har vel blitt mer trygg på meg selv og tørr derfor kjøpe litt forskjellig nå, forklarer Erlend.

Ladaen er norsksolgt og ble solgt til Petter Sogge oktober 1977. Petter hadde bilen i 12 år, før Anne Karin Jonli Sogge tok over bilen i august 1989. Hun hadde den også lenge, faktisk helt frem til 1997, da Geir Lyder Hoffsbakken kjøpte bilen. Som tidligere eiere hadde også han bilen lenge, nesten 10 år. Rune Bævre tok så over bilen i 2006.
- Bilen hadde etter hvert blitt stående over en ganske lang periode. Om en sjekker registrert kilometerstand på bilen, så kjører den bare rundt 500 kilometer fra desember 2001 til september 2021.  Eieren før meg hentet ut bilen fra årevis med stillstand og fikk den lakkert, samt at den fikk en god oppstrekk på slitedeler og understellsbehandlet bilen. Den kom etter hvert ut for salg på facebook og da bare måtte jeg ha den, sier Erlend.

Bilen var i stor grad original, men hadde fått 70mm senkefjærer og et racingratt. Det originale reperasjonssettet som fulgte med bilen var enda relativt intakt og hadde både luftpumpe, lykt, jekk og diverse verktøy med russisk stempling.

Avisoppslag
Erlend har som nevnt et brennende hjerte for BMW og restaurerer om dagen en BMW E46 M3, noe som tar opp den fritiden han har igjen. Da er det greit å ha en entusiastbil til som alltid fungerer, noe Ladaen har gjort.
- Her har det vært å sette i nøkkelen, vri om tenninga og kjøre. Jeg har ikke hatt behov for å skru noen verdens ting. Den har blitt brukt litt på turer med kompiser, blant annet en tur til Åre på skjærtorsdag i fjor. Da var vi fire kompiser og en soundboks som dro fra Åfjord til Åre. Da kan du tro Ladaen var full. Det er ingen tvil om at Ladaen trekker mest oppmerksomhet av alle bilene jeg har hatt, noe den også gjorde den gangen. Det endte med avisoppslag med bilde av Ladaen.

Selv om Lada ble et etterlengtet avbrekk i fra den tyske favorittprodusenten, var det likevel tid for å la noen andre også få gleden av denne herlige tidsmaskinen. Erlend la ut bilen for salg tidligere i år og den ble solgt videre samme dag.
- Dette er min andre Lada, så jeg er ingen ekspert, men det har vært en morsom opplevelse. Jeg skaffet meg noen russiske effekter som jeg hadde på, og det har gitt noen morsomme opplevelser. Nå er fokuset flyttet til å få ferdig M3en slik at jeg kan ta den med ned til Nürburgring i sommer og testen den skikkelig. Det blir sommerferien i år, avslutter Erlend.