Lamborghini Genesis: Den heftigste minivan noensinne?
Lamborghini Genesis: Den heftigste minivan noensinne?
Lamborghini Genesis: Den heftigste minivan noensinne?

Lamborghini Genesis: Den heftigste minivan noensinne?

Noen som husker denne godbiten? Med Countach V12 motor innabords snakker vi heftig «soccer mom van»!

Den såkalte Minivan ble en salgssuksess av de sjeldne utover åttitallet, ledet an av pionerene på feltet: Dodge Caravan og dens søskenbil Plymouth Voyager, samt Renault Espace. Salgssuksessen medførte at Chrysler-konsernet også begynte å eksportere bilen til Europa i 1987 (modellår 1988), hvor den ble solgt som Chrysler Voyager. I 1987 kjøpte også Chrysler opp Lamborghini, og her så designhuset Bertone en fin mulighet.

Selskapet hadde siden Miura stått for alle Lamborghini-design, og en fin måte å imponere de nye amerikanske eierne på var å lage en superheftig minivan. Som sagt så gjort, og i løpet av litt under 30.000 arbeidstimer skapte Bertones fantastisk dyktige fagfolk den utrolige Genesis som ble vist på Torino-utstillingen høsten 1988. Den forbløffet tilskuerne, og viste en hel verden hva som var mulig å gjøre med en såkalt «soccer mom van».

Bertone Genesis / Lamborghini Genesis (bilen ble kalt begge deler) så simpelthen superlekker ut, og dens to gigantiske dører var hengslet i midten av frontruten, mens bakdørene gled fram på vanlig flerbruksbil-vis. Akselavstanden på 2,65 meter samt en bredde på 2 meter ga godt med rom innvendig med fem separate seter, hvor okkupantene kunne boltre seg i luftige arealer og med et stort glasstak over seg.

Siden Genesis var en minivan måtte den selvsagt også kunne by på praktiske løsninger, og det fant man i form av at forsetene kunne rotere 180 grader, slik at man kunne prate med de i baksetet når man stod parkert. Samt et interiør dekket av rød og beige alcantara med justerbare fotstøtter for komfortens skyld, og en TV slik at passasjerene i baksetet kunne se på «Miami Vice» i ro og fred. Sjåføren på sin side kunne nyte en drivlinje hentet fra Lamborghini Countach. Det betydde en massiv 5,2-liters V12 på 455 hk!

Genesis var en minivan som enhver bilentusiast fra en storfamilie kunne relatere seg til, men noen seriøse produksjonsplaner forelå aldri. Ingen blad fikk noensinne teste ytelsene, men med 1800 kg å dra på, matet til en Chrysler 3-trinns automatkasse, så var det ikke snakk om Countach-ytelser. På den andre siden var det langt unna å være Voyager-ytelser heller, så her fikk man det som kanskje er tidenes råeste minivan med tanke på at den tross alt kunne gått i produksjon hvis Chrysler hadde hatt lyst til det. Både Ford og Renault bygde jo på ulike tidspunkter helt ekstreme minivans med Formel 1 motorer som en gøyal PR-greie, men de kunne jo ikke gått i produksjon under noen som helst omstendigheter. Det kunne imidlertid Genesis ha gjort, således fortjener den å bli omtalt som den kanskje råeste minivan noensinne.

Vil du se bilen live, står den i Bertone-samlingen som befinner seg på Volandia-museet nært flyplassen i Milano, som er et must for den bilinteresserte hvis du er i nærheten.