Lamborghini med sinnssyk nyhet – Revuelto får 1015 hestekrefter!
Lamborghini med sinnssyk nyhet – Revuelto får 1015 hestekrefter!
Lamborghini med sinnssyk nyhet – Revuelto får 1015 hestekrefter!

Lamborghini med sinnssyk nyhet – Revuelto får 1015 hestekrefter!

Elektrisk i front, V12 bak og et vulgært italiensk design som skriker drivkraft.

Lamborghinis nye superhybrid får tilnavnet «Revuelto», som er spansk for kampokse (men morsomt nok også «eggerøre» på samme språk), er presentert med pomp og prakt. Dette blir italienernes sjette nybil med V12 de siste 60 årene, men den nye Lamborghinien har mye mer å by på enn bare det.

V12-eren er på 6,5 liter, og er en evolusjon av motoren man fant i den 12 år gamle Aventador, men i Revuelto er den massert opp til å produsere 825 hestekrefter og 725 Nm dreiemoment. Allerede her er dette Lamborghinis mest kraftfulle 12-sylinder laget for vei. Det er ei heller noen turbo til stede, alt for at man skal kunne nyte den rå motorlyden uten forstyrrelser. Men det stopper ikke der. Foran er det nemlig en elektrisk motor per hjul som utgjør 150 hestekrefter hver, samt en som er huset sammen med girkassen som hjelper til på bakhjulene. Bilen er utstyrt med en åttetrinns dual-clutch-kasse.

V12eren går kun på bakhjulene, men med elektrisk drift foran takket være de elektriske motorene som til sammen gir 180 hestekrefter, får bilen firehjulsdrift. Med disse kreftene er det også mulig å kjøre på ren elektrisitet om man kun vil smyge rundt i bybildet uten å bli hørt. Med andre ord er dette en langt mer sofistikert hybrid enn limited edition-hybriden, Sian, som kun hadde 34 hestekrefter på sine elektriske motorer, og hadde også dermed ingen ren elektrisk drift å rutte med.
Kombinerer du alle motorene i nye Revuelto får man svimlende 1015 hestekrefter. Aktiver launch control, og bilen går fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder, og 0-200 km/t på under 7 sekunder. V12eren regenererer et fullt batteri for de elektriske motorene på kun seks minutter.

Samtidig som Lamborghini produserer hybridbiler, så glemmer de heller ikke hvor de kommer fra, og det har spesielt designavdelingen vært nøye på. De visuelle linkene til Aventador er ganske klare å se, og Lambo-dører er selvfølgelig på plass. Linjene, karosseri og de skarpe kantene er heller ikke akkurat ulikt det italienske merket. I tillegg er den modernisert, blant annet ved hjelp av et omfattende bruk av Sant’Agata sitt varemerke «Y-motif». Man finner det både på lyktene foran og bak, samt luftinntaket på siden. Bakfra er bilen hysterisk med sine heksagonale eksospotter og fulleksponert motorrom. Så er det også noen oljefat av neon bakhjul som står på. 345/30 ZR21!

Selv om det ikke kommer helt fram fra bildene, har også bilen en ny aktiv bakvinge som beveger seg etter hvilken modus man kjører i. Den har også et gulv og diffusor bak som bistår med 33 prosent bedre marktrykk, noe som vil trenges da bilen er av det tyngre slaget. Hele 1772 kg!

Innvendig har bilen fått tre skjermer. 12,3 tommers digitalt instrumentpanel, 8,4 tommers infotainment i midten, og en 9,1 tommers digital stripe på passasjersiden. Alle samhandler med hverandre, hvor man kan for eksempel swipe informasjon fra den ene skjermen til den andre. Ellers finner man noen fiffige detaljer, slikt som en U-formede girvelger, og et herlig barnslig rødt deksel over start-knappen.

Bilen er kanskje ikke en radikal endring i retning, eller har kanskje ikke den mest hardtslående revolusjonerende designspråket slik mange tidligere nye Lamborghini-modeller har hatt. Lamborghinis flaggskip er heller ikke den kjappeste eller villeste bilen der ute lenger, da alskens hyperbiler trumfer den. Men de følger sin egen utvikling veldig fint, og bilen er veldig Lamborghini. Prisen er ikke fastsatt, men det antas en pris rundt 6,7 millioner før avgift.