Lamborghini Sterrato kjører snarveier på Nürburgring
Lamborghini Sterrato kjører snarveier på Nürburgring
Lamborghini Sterrato kjører snarveier på Nürburgring

Lamborghini Sterrato kjører snarveier på Nürburgring

Huracan Sterrato er endelig vist frem, og den ser barsk ut!

Tidligere i år skrev vi om at Lamborghini hintet enda mer mot en offroader, da de slapp en video av konseptet sitt fra 2019. Nå er bilen vist frem i sin helhet, og den kjører snarveier på Nürburgring!

Se videoen her:

Det har allerede vært mye blest om bilen, så la oss gå rett på sak. For de som ikke kjenner konseptet er dette altså en Lamborghini laget for offroad, bygget på deres Huracan. Bilen har fått høyere bakkeklaring, Audi Allroad-lignende skjermutbyggere, LED-lys i front, firehjulstrekk, firehjulsstyring, 19-tommers hjul på Bridgestone Dueler AT002 dekk, snorkel og luftinntak på taket for å unngå alt for mye støv inn i motoren. Sterrato har fått 44 mm høyere kjørehøyde, så den er enda et stykke unna å konkurrere med Jeep Wrangler. Bakkeklaringen er ikke offisiell, men antatt rundt 170-180 mm. Under har den fått deksel i aluminium.

Motoren er naturligvis midtmontert, og er en 5,2 liters V10 på 610 hestekrefter og 565 Nm dreiemoment. Det betyr mindre effekt enn en vanlig Huracan, men den har til gjengjeld en Rally-modus. Girkasse er en dual clutch syvtrinns, og den har en mekanisk selvlåsende diff bak. Bilen vil «kun» ha en toppfart på 257,5 km/t på grunn av de grovere dekkene, og vil derfor være den tregeste produksjonsmodellen til Lamborghini siden LM002.

Bilen kommer til å bli den siste utgaven av Huracan, før de i 2024 går elektrisk. Bilen kommer til å bli produsert i overraskende høye 900 eksemplarer for alle markeder, og bilen kommer til å koste omtrent 2,6 millioner før avgifter.