Lancia Kayak: Kunne denne bilen ha endret alt for merket?
Lancia Kayak: Kunne denne bilen ha endret alt for merket?
Lancia Kayak: Kunne denne bilen ha endret alt for merket?

Lancia Kayak: Kunne denne bilen ha endret alt for merket?

FIAT valgte å ikke prioritere Lancia, og uten penger og satsing kunne det bare gå en vei. Men kanskje kunne Kayak ha endret historiens gang?

Lancia er ett av tidenes viktigste og mest legendariske bilmerker. Fra sin fødsel i 1906 skapte de seg etter hvert et navn som både teknologisk oppfinnsomme og med kvalitetskrav som få konkurrenter kunne matche. Men dette gjorde det vanskelig å forbli økonomisk lønnsomme, og i 1969 overtok FIAT konsernet. Det gikk bra de første årtiene, og Lancia utmerket seg særlig i rallysammenheng, hvor de innkasserte seier etter seier. Etter 1992 trakk man fabrikkteamet ut av rallysporten, og deretter virket det som FIAT helt mistet interessen for merket.

Manglende investeringer gjorde sitt. Fra å ha solgt 300.000 biler i 1990 var salget i 2010 på under 100.000 biler, og åtte år senere under 50.000 biler. Et lite forsøk på en relansering kom i 2009, men som endte som det mest skammelige kapittelet i merkets historie, da FCA (Fiat Chrysler Automobiles) valgte å selge Chrysler-produkter som Lancia i Europa. Det ble selvsagt en fiasko, og man valgte deretter å helt overse Lancia. Da FCA la fram sin business plan i 2014, og sin femårs-plan i 2018 var ikke engang Lancia nevnt i noen av planene.

"We realized the Lancia brand has no appeal outside of Italy," uttalte sjefen for FCA, Sergio Marchionne i 2014. "It has no heritage neither in Europe nor in the U.S."  Det var en påstand mange ikke skjønte noe av, men det var tydelig at Marchionne ville satse alt på Alfa Romeo, og ingenting på Lancia. FCA pøste penger inn i Alfa Romeo for å gjøre det til en BMW-rival, mens Lancia kun overlevde ved å produsere en eneste modell: Ypsilon. Den lille bybilen blir fortsatt solgt i Italia, men der selger den til gjengjeld godt, og i 2019 solgte Lancia flere Ypsilon i Italia, enn Alfa Romeo gjorde totalt sett for alle sine modeller i hele det europeiske markedet, til tross for den mildt sagt skjeve pengestrømmen de to merkene mottok fra moderkonsernet.

Heldigvis for Lancia overlevde merket takket være lille Ypsilon, og etter at Stellantis overtok Lancia i 2021, har det kommet ut optimistiske toner om merkets framtid: «Lancia is an iconic brand, which will be restored to its central historical position in Europe, leveraging on its huge potential», uttalte merkets nye sjefsdesigner Jean-Pierre Ploué i 2021.

Det tok altså rundt 30 år før noen skjønte at man hadde gjort det meste feil rundt Lancia, men historien kunne kanskje vært annerledes, hvis man hadde satt konseptbilen Kayak i produksjon. Kayak var Bertones forsøk på å vise hva som hadde vært fantastisk med gamle dagers italienske bilproduksjon, samtidig som den møtte nåtidens fascinasjon for sportslige coupe-modeller. Kayak ble tegnet av Luciano d’Ambrosio hos Bertone, og forbløffet de fremmøtte på Geneve-utstillingen i 1995.

Bilen var basert på en vanlig Lancia Kappa, og ble designet med den romsligheten som karosseribyggere tok for seg på 40-tallet. Designet gjennomgikk en fullstendig metaformose med et langt panser som påminnet om de store motorene og derav høye hastighetene som gamle GT-biler utstrålte, mens selve passasjer/takpartiet var kort og konsist hvor taklinjen gikk på skrå ned mot avslutningen av hekken.

Mekanisk var bilen som Kappa forhjulsdrevet med en femsylindret 2,5-liters motor på 175 hk ved 6100 omdreininger. Akselavstanden var 270 cm, mens lengden var 468 cm, bredden 186 cm og høyden 136 cm.  Foran hadde bilen en nydelig front med ett elegant grill-parti, og et stilig Lancia-skjold fra gamle dager, mens bakenden som var like vakker bød på mer runde linjer og to store wraparound lyktepartier. Det hele var en aldeles nydelig italiensk coupe med stramme og harmoniske linjer, hvor man kunne tolke og gjenkjenne Lancias mektige og stolte fortid.

Dessverre ringte det som nevnt ingen klokker hos de som bestemte over Lancia, og den nydelige bilen (som ble gjort fullt kjørbar av Bertone) ble ikke til noe mer enn en stilig konseptbil. Det var en tragedie for merket, for selv med lyspunkt som Thesis noen år senere (en sedan som tok opp noen få av Kayak sine designdetaljer) var det kun en vei det kunne gå for Lancia, og det var nedover. Tilbake står historien om hvordan man kan forsudle et magisk merke på verst mulige vis. Forhåpentligvis forstår Stellantis magien bak Lancia, og kan føre det tilbake til gammel storhet. Kayak står i dag i Bertone-samlingen på Volandia-museet, og ser fortsatt enestående vakker ut den dag i dag.