Veletablerte Consumer Reports i USA har sett på hvilke biler som koster eieren mest de første ti årene hva angår vedlikehold, servicekostnader og reparasjonskostnader. De første årene av en bils levetid kan være vanskelig å kartlegge, da mange merker har gratis service (som BMW og Toyota), samt at de fleste biler krever lite av kostnader den første tiden. Nesten alle bilmerker har 3 års garanti på det amerikanske markedet, og reparasjoner blir således dekket.
Men så snart garantitiden er over, begynner de reelle kostnadene å finne sted, og det kan bli store kostnadsforskjeller mellom ulike merker. Consumer Reports viser til at relativt kostbare tyske biler koster en god del mer å vedlikeholde enn tilsvarende amerikanske biler, og Steven Elek som er programleder for dataanalyse hos Consumer Reports uttaler:
“If you are considering a luxury model, it may be wise to purchase one from a domestic brand that may have lower maintenance and repair costs. For example, over 10 years, Mercedes-Benz models are more than double the cost to maintain and repair as those from Lincoln.”
Lavest kostnader har Tesla-eiere, som i gjennomsnitt betaler 4035 dollar over en 10-års periode på service, vedlikehold og reparasjonskostnader. Buick og Toyota deler andreplassen med 4900 dollar, fulgt av de amerikanske merkene Lincoln, Ford og Chevrolet, og de asiatiske merkene Hyundai, Nissan, Mazda, Honda og KIA. På bunn 5 – altså dyrest for kunden – finner vi BMW med 9500 dollar, Audi med 9890 dollar, Mercedes-Benz med 10.525 dollar. Nest dyrest er Porsche med hele 14.090 dollar, et solid sprang opp fra de andre i bunnstriden, mens Land Rover troner alene på toppen som det dyreste å eie og vedlikeholde i form av 19.250 dollar i snitt over en 10-års periode.
Her er den fullstendige tabellen som viser kostnader de første fem årene, kostnadene de neste fem årene, samt totalbeløpet for 10-års perioden.