Legendarisk rekordbil med 30.000 hk innabords kan bli din!
Legendarisk rekordbil med 30.000 hk innabords kan bli din!
Legendarisk rekordbil med 30.000 hk innabords kan bli din!

Legendarisk rekordbil med 30.000 hk innabords kan bli din!

«Spirit of America Sonic 1» klarte 966 km/t i 1965, og skal nå selges på auksjon.

At en bil som har satt fartsrekorden til lands, den såkalte Land Speed Record (LSR) kommer til salgs skjer ytterst sjelden, og snakker vi om de som har satt rekorden etter andre verdenskrig, skjer det så å si aldri. Så dermed er det mildt sagt en enestående mulighet som nå åpenbarer seg når RM Sotheby’s har auksjon i Miami siste helgen i februar.

Da vil nemlig “Spirit of America Sonic 1” gå under hammeren, en bil som i 1965 klarte 966 km/t (600 mph) med bilbyggeren selv bak rattet: Craig Breedlove. Amerikaneren satte flere rekorder med sin jetdrevne «Spirit of America» som stod ferdig i 1962 med en General Electric J47 Turbojet. I 1963 klarte han 655 km/t med den, fulgt av nye rekorder på 754 km/t og 846 km/t i en hard duell mot rivalen Art Arfons i sin «Green Monster». Da Arfons klarte 863 km/t, skjønte Breedlove at han hadde tatt sin første «Spirit of America» så langt den kunne klare. Det han nå trengte var en bil som kunne bryte lydmuren, derav navnet «Sonic 1».

Den helt nye «Spirit of America Sonic 1» stod klar i 1965, og hadde fått en kraftigere General Electric J79 turbojet, en jetmotor som kom i en rekke varianter og i en rekke kampfly som F-4 Phantom og F-104 Starfighter. Den ga 15.000 pounds of thrust, noe som i Breedloves bil og med forhold som på saltsletten i Bonneville tilsvarer rundt 30.000 hestekrefter. Med slike krefter, samt en helt ny konstruksjon og radikalt annerledes aerodynamikk klarte Breedlove 893 km/t den andre november 1965. Men bare fem dager senere dukket nok en gang Art Arfons opp med sin «Green Monster» og klarte 927 km/t. 15.november svarte så Breedlove med 966 km/t, og der endte duellen mellom Breedlove og Arfons, for sistnevnte krasjet i 970 km/t da han prøvde å ta tilbake rekorden året etter. Arfons overlevde utrolig nok, mens Breedlove kunne sole seg i glansen over rekorden sammen med sine partnere Goodyear og Shell.

Breedlove og bilen fikk ha rekorden i fem år, før Gary Gabelich kjørte 1014 km/t med sin rakettdrevne «Blue Flame» i 1970. Breedlove selv gjorde comeback på 90-tallet med en ny «Spirit of America Formula Shell LSRV», men den var ikke rask nok til å hamle opp med den britiske «Thrust SSC» som 15.oktober 1997 klarte 1228 km/t, en rekord som nå har stått i snart 30 år.

Breedloves «Sonic 1» ble kjøpt av Indianapolis Motor Speedway Museum i 1975, men i august 2024 kom nyheten om at museet skulle selge flere av sine absolutt største stjerneattraksjoner, inkludert «Sonic 1», en Mercedes-Benz W196 Formel 1 bil med «streamliner» karosseri, en Ferrari 250 LM som vant Le Mans i 1965, en Benetton B191 F1-bil kjørt av Michael Schumacher, samt en rekke andre godbiter. Høyest verdi har utvilsomt Mercedes Formel 1-bilen som ble kjørt av både Fangio og Moss, og har en forventet salgsverdi ett sted mellom 50 og 70 millioner dollar, og vil således bli en av de dyreste biler noensinne solgt på auksjon. Men hva med «Sonic 1»? Estimert pris er satt til 500.000 – 1.000.000 dollar, men ingen kan føle seg sikre her, rett og slett fordi slike LSR-biler ikke er noe som omsettes til vanlig. Har du lyst å slenge inn et bud, sjekk at du har stor nok garasje, for «Sonic 1» er 10,3 meter lang.