Legendariske merker i fare – Stellantis kan legge ned flere
Legendariske merker i fare – Stellantis kan legge ned flere
Legendariske merker i fare – Stellantis kan legge ned flere

Legendariske merker i fare – Stellantis kan legge ned flere

Fiat, Dodge, Jeep, Maserati og Lancia er noen av merkene som potensielt kan være i eksistensiell krise.

Stellantis-sjef Carlos Tavares har nylig gått ut med bekymringsverdige sitater til Reuters. Sitatene handler om at Stellantis, paraplyfirmaet som i dag eier 14 bilmerker, potensielt kan gjøre drastiske tiltak rundt sine egne lav-volummerker som sliter om dagen. Biler som nevnes i samme åndedrag er Maserati, Fiat, Jeep, Dodge, Lancia og Ram.

Finansrapporten for første halvdel av 2024 er kommet. Stellantis var ikke veldig optimistiske, men rapporten var verre enn hva de allerede fryktet. Dette gir CEO i Stellantis, Tavares, blod på tann, der han truer med å legge ned flere av merkene som ikke resulterer i profitt.
- Firmaets finansielle rapport for første halvdel av 2024 var verre enn vi trodde. Det reflekterer både en vanskelig industri, samt våre egne operasjonelle problemer. Om et merke ikke skaper profitt, så er vi nødt til å legge det ned. Vi har ikke råd til å ha merker som ikke skaper profitt, har Tavares sagt.
Stellantis går ikke ut med tallene deres merke for merke, sett bort fra Maserati. Der har de gått omtrent en milliard i underskudd det siste halvåret.

Den største missen har vært salg av Stellantis-biler i Nord-Amerika. I Europa går det nemlig ganske bra med organisasjonen.
- Vi ser på jobben i Europa som ferdig. Jobben er ikke ferdig i USA, og det er det vi må fokusere på fremover, sa Tavares.
Disse uttalelsene gir et nytt lys på Stellantis-sjefens tidligere holdninger mot de mindre merkene. Siden sammenslåingen mellom Fiat Chrysler Automobiles og PSA Gruppen som formet Stellantis tilbake i 2021, har Tavares stått rakrygget og forsvart de mindre merkene. I alle fall frem til nå.

Les også: Lancia tilbake i rally – lanserer også rally-inspirert gateversjon.

Det kan fort bety at biler som selger dårlig i USA er potensielt bilene som har størst problem. Det betyr blant annet at både Maserati og Fiat kan henge i en tynn tråd, da den eneste modellen fra disse merkene som selges ny i statene i dag er Fiat 500E. Planen skal i følge Tavares selv være å jobbe med hans team i USA de kommende månedene for å få et hopp i salget. En av måtene de håper å lykkes på er lanseringen av 20 nye modeller på global basis i år, hvor Stellantis håper at flere kan slå bedre an også utenfor Europa.
Om ikke det hjelper, så kan det i verste fall bety enten salg, eller til og med nedleggelse av flere legendariske merker.