Legendariske Norton med voldsomt comeback!
Legendariske Norton med voldsomt comeback!
Legendariske Norton med voldsomt comeback!

Legendariske Norton med voldsomt comeback!

Men selv om mye virket lovende under lanseringen, er det også en del detaljer som kan slå negativt ut.

Det er ikke hver dag man er tilstede for å se gjenfødselen av et magisk merke (comeback blir kanskje et bedre ord, merket har jo ikke vært dødt sånn egentlig). Men på den hypergigantiske MC-messen EICMA i Milano fikk man se Norton stige fram i rampelyset igjen med fire modeller som ble avduket etter tur takket være kapitalinnsprøytningen fra den indiske industrigiganten TVS Motor (verdens fjerde største motorsykkelfabrikant) som kjøpte merket i 2020 for 16 millioner pund etter økonomisk kaos. Deretter pumpet man inn 100 millioner pund for en ny fabrikk i Solihull, England, ett tall som nå har steget til 200 millioner pund mens man forbereder en helt ny serie modeller.

Det betyr en storstilt satsing med et bredere sortiment i form av seks modeller og tre ulike motorer som alle tilfredsstiller Euro5+ krav for flere land og markeder i 2026. TVS har for øvrig også nylig annonsert at de vil bygge et nytt Global centre of Excellence for design og teknisk utvikling av nye modeller i Bologna, Italia, som også vil være en viktig del av Norton sin framtid. 

De fire første ble altså vist på EICMA, og den viktigste av disse er Manx R, som er fabrikkens Superbike. Den har en 1200-kubikks V4 motor på 205 hk ved 11.500 omdreininger, og er befriende ren i linjene. Her er det ingen små «vinglets» som preger de fleste av sykkelens konkurrenter, en bevisst «less is more» filosofi som nok mange vil sette pris på. Motoren er langt mer enn bare en oppgradering av den gamle V4SV, for ifølge Navijo Mance, Executive Director for Norton Motorcycles, så er Manx R sin V4 motor «all-new, a muscular and gutsy engine specifically developed with an operating range that brings any road alive.” Ifølge han har motoren blitt utviklet for å ha en momentkurve som gjør sykkelen fornuftig å bruke langs veien, og at sykkelens virkelige krefter for kjøring på vei lever under 11.000 omdreininger.

Med en tørrvekt på 204 kg som noen kilder påstår, (men som ikke ble nevnt under presentasjonen), har Manx R så å si 1:1 effekt/vekt forhold, og kommer med 6-trinns kasse med slipper clutch, quickshifter og blipper. Under de rene linjene er det utstrakt bruk av karbonfiber, samt en monocoque ramme av aluminium. Nortons tekniske sjef (og tidligere sjefsingeniør hos MV Agusta), Brian Gillen snakket om en «road-first» filosofi, hvor alt handler om opplevelsen når man kjører sykkelen langs vei, ikke bane: “The Manx R’s chassis is engineered for feel. We’ve tuned it for precise road feedback, not just lap times. It’s about giving riders genuine confidence on real roads.”

Elektronikken skal være den mest avanserte i klassen. Den har cruise control, launch control, justerbar traction control, ABS, ACS og Hill Climb Control. Den har fem førermodus hvorav to track riding modus, og alle settinger og endringer og justeringer man gjør blir lagret i systemets minne. Den semi-aktive fjæringen ble utviklet i samarbeid med Marzocchi og systemet samler data og justerer dempingen etter forholdene. Brembo står for bremsene med 330 mm skiver foran og en 235 mm skive bak, mens Bosch står for ABS-systemet. Karbonfelgene er 17-toms og ruller på Pirelli Diablo Supercorsa V4SP gummi, med dimensjonene 120/70 foran og 200/55 bak.

I tillegg til Manx R viste man også Manx som er sykkelen som super naked, samt Atlas og Atlas GT som er adventure-sykler. De to sistnevnte får en 585 kubikks R2, og ingen data er kommet om effekt. Alle skal som nevnt bygges på fabrikken i Solihull, hvor de indiske eierne TVS altså har investert store summer de siste årene.

Men vil satsingen lykkes? Jeg har mine tvil. Gerry McGovern er mannen bak Jaguar sin nye stil, og han jobber også som kreativ sjefsrådgiver sammen med Nortons sjefsdesigner Simon Skinner. Du kan være sikker på at det er McGovern som har tatt den utrolig dårlige avgjørelsen om å lage en ny dårlig moderne Norton skriflogo, akkurat som han kom opp med en ny skriftlogo til Jaguar. Logoen til Norton var legendarisk, men McGovern har vist at tradisjon og historie ikke er noe han verdsetter.

Dernest valgte man å avduke alle fire syklene i en gørrkjedelig sølvfarge. Hvem kjøper en Superbike i sølv? På hvilken planet er sølv en god farge å lansere en sportslig sykkel med? Og ikke minst: Pris. Det er noen ingen oppgir enda. Jeg tror Norton kan ha en sjanse til å lykkes denne gang hvis man priser seg fornuftig, noe Triumph har hatt enorm suksess med (og de har heller ikke forkastet sin ikoniske skriftlogo). Men hvis man nå går og innbiller seg at man konkurrerer i samme prisklasse som Ducati, så er dette dømt til å mislykkes. Den som lever får se…

Oppdatering: På andre pressedag stilte Norton med flere farger, og alle modellene fikk et løft rent visuelt.