Legendariske Saoutchik er tilbake etter 69 år!
Bilen får et nytt muskuløst lekkert inntrykk med taket på.
Legendariske Saoutchik er tilbake etter 69 år!

Legendariske Saoutchik er tilbake etter 69 år!

Ny dramatisk modell skal sette firmaet tilbake på kartet.

Av førkrigstidens mest legendariske franske karosseribyggere er Saotchik helt oppe i toppen. Firmaet ble startet i 1906 av russiske Iakov Savtchuk, som etter flytting til Frankrike skiftet navn til Jacques Saoutchik. Han hadde snekret skap i Russland, men gikk over til å bygge overbygg til hestevogner og karosserier til biler. På tjuetallet var firmaet godt kjent for sine dristige og særdeles ekstravagante karosserier, og leverte karosseri til de flotteste merkene som Isotta-Fraschini, Hispano-Suiza og Rolls-Royce.

Det nydelige arbeidet fortsatte på 30 og 40-tallet, men etterkrigstiden ble blytung (selv om man leverte karosserier til 18 fantastiske Pegaso modeller på starten av 50-tallet) og firmaet ledet av sønnen Pierre Saoutchik (faren Jacques trakk seg mer tilbake) måtte stenge sine dører i Paris i 1955 etter å ha gått konkurs. Men navnet Saoutchik har med årene befestet sin stilling som det kanskje aller gjeveste innen karosserimakere fra gullalderen for slikt, med utsøkt håndverk og dristig design, godt reflektert gjennom auksjonspriser og gjeve Concours-utstillinger hvor biler med Saoutchik karosseri alltid er særdeles velkomne.

Sett i lys av dette er det kanskje ikke så rart at rettighetene til navnet ble kjøpt i 2016 av et firma i Hippolytushoef i Nederland. De har nå presentert sine fremtidsplaner som Carossiers Saoutchik. Prosjektet ledes av designer Ugur Sahin og det tyske tuningfirmaet Pogea Racing GmbH, hvor målet er å mikse gamle dagers prestisje med moderne ekspertise.

 

Nye Saoutchik viste en teaser nylig hvor en bil kalt 300 GTC hintet om en ekstravagant toseters roadster med ekstreme proporsjoner bygd på en Mercedes-Benz SL, med klare likheter til 1954 Mercedes-Benz 300 SL. En tegning viste bilens bakende sammen med fronten til en 1927 Mercedes-Benz 680S Torpedo Roadster med karosseri fra Saoutchik, som hintet om at designet på den nye bilen ville låne mye fra firmaets legendariske fortid.

Det ferdige resultatet som man nå viser frem er imidlertid mer en moderne tolkning av 300 SL, med Saoutchik-logo i fronten i stedet for den karakteristiske stjernen. Karosseriet skal lages i karbonfiber, og hver bil vil ta rundt 4000 timer å lage ferdig. Planlagt produksjon er 15 biler. Ekstravagant og dristig? Så absolutt. Nok til å sette Saoutchik tilbake på kartet? Det vil vise seg. Firmaets mål er å få Saoutchik tilbake til “the pantheon of luxury automobiles”, men da må man også gjøre mer enn bare å lage såkalte «renderings» av hva man har tenkt.