Lego, gammel musikk og wankelmotor - 1986 Mazda RX7
Lego, gammel musikk og wankelmotor - 1986 Mazda RX7
Lego, gammel musikk og wankelmotor - 1986 Mazda RX7

Lego, gammel musikk og wankelmotor - 1986 Mazda RX7

Eieren av denne flotte Mazda RX-7 er et vaskeekte barn av 80-tallet.

Det er lett å tenke at alt var bedre før. Det er ikke alltid det stemmer, men når det kommer til at ting var tøft og stilig, så er det nok noe i det. Det er fint lite av det som lages i dag som er like tøft som det de lagde i «gamle dager». Nostalgien kan kanskje ta over, men det er ikke bare negativt å finne noe vakkert i det som er gammelt. Det er nettopp det Lasse har sort belte i; nostalgi.
- Jeg har egentlig aldri vært spesielt bilinteressert av meg, for å være helt ærlig. Det har stort sett gått i idrett, sykling, fysisk aktivitet og Lego. Jeg bygger byer, borger, Star Wars-figurer og slikt. Det har kanskje noe med nostalgi å gjøre det også, undrer Lasse som poengterer at han er «et barn av 80-tallet».

Lasse Haugerud er bosatt i Trondheim og jobber til daglig som fysioterapeut hos Rosenborgklinikken. Han har alltid vært glad i å kjøre bil, helst på lange turer, men har aldri interessert seg noe videre ut over det. 80-tallet har som nevnt vært viktig for Lasse og interessen for dette magiske tiåret ble etter hvert sterkere jo eldre han ble. Dermed ble det plutselig interessant å eie en entusiastbil fra denne tiden. Å kjøre langtur med en slik bil måtte være fantastisk, tenkte Lasse.  Det førte til noen nysgjerrige søk på internett etter noe som kunne være interessant. Lasse ramlet da over firmaet Classic Cars Hell drevet av Geir Hagen, en liten kjøreturs avstand fra Trondheim. Da Hagen sluttet med kyllingproduksjon, måtte han finne på noe med fjøset. Da endte han opp med å åpne bilforretning for klassiske biler der.
- Jeg reiste innover for å se på en bil han hadde og tok meg en liten runde i lokalet. Da fikk jeg tilfeldigvis øye på denne RX-7en som sto innerst i butikken. Den tikket av alle boksene. Dritkult design, to-tone farge, pop-up lys og hele pakka. Jeg visste ikke så mye om disse bilene fra før, så jeg måtte lese meg opp og fant ut at en kompresjonstest var lurt. Jeg fikk derfor ordnet med det og fikk bekreftet at det virket som motoren var i bra stand også innvendig. Det endte med at jeg signerte kjøpskontrakt den 8.oktober 2019 og tok med meg skjønnheten tilbake til Trondheim, sier Lasse videre.

1986 Mazda RX-7
Mazda RX-7 er utvilsomt en av de mest legendariske japanske bilene, og fortjent sådan. I løpet av bilens 24 års produksjonstid ble det laget tre forskjellige utgaver av herligheten, alle med wankelmotor. Første generasjon kom på markedet i 1978 og hadde Mazdas 12A-motor, en 1,2 liters wankelmotor. En Wankelmotor har en trekantet rotor og forbrenningskamre, istedenfor stempler og sylindre som du finner på en konvensjonell forbrenningsmotor. Denne motoren er i utgangspunktet utviklet av tyske Felix Wankel. De ble utviklet mens Felix jobbet hos det tyske bilmerket NSU og ble først brukt i disse bilene. I senere tid har Mazda nesten blitt synonymt med wankelmotoren. 12A er en videreutvikling av Mazdas 10A, som var deres første wankelmotor. 12A har to rotorer med 573ccm i hvert forbrenningskammer. Motoren ble produsert fra 1970 til og med 1985, og ble levert i Mazda R100, RX-2, RX-3, RX-4, Luce, RX-7 og Cosmo.

Lasses bil er førstegangsregistrert i 1986, men er altså siste årsmodell av den første generasjonen RX-7 kalt FB. Den hadde fått en liten facelift med ny front og wankelmotoren under panseret er registrert med 114 hestekrefter. Ingen rakett, men nok krutt til å kunne ha det gøy i en så liten bil. Lasses RX-7 er utstyrt med sportslige stoler, avtagbart soltak, cruise control, klokke i dashbordet, elektriske speil og elektriske vinduer.

Det er ingen tvil om at denne bilen er et smykke når du får sett den på nært hold. Den har levd et særdeles behagelig liv, hvor eierne har vært flinke til å passe på både det tekniske og det kosmetiske. Det er på mange måter en tidskapsel å sette seg inn i bilen. Bilen ble solgt ny i Sverige, men historien fra bilens liv hos «söta bror» vites det lite om. Bilen ble så importert av Ådalsbruk Motormuseum i Løten, hvor den i en periode sto utstilt. Etter dette snappet Geir Hagen opp bilen og hadde den i sin butikk på Hell. Der ble den for første gang registrert på norske skilter, før den fem måneder senere ble solgt til Lasse.
- Jeg var på ingen måte klar over hva dette egentlig var, før jeg leste meg opp på RX-7. Etter dette har jeg blitt mye mer interessert i historien om wankelmotoren, noe som jeg og andre synes er spennende. Da jeg fikk den hjem innså jeg hvor bra bilen faktisk var, selv om det selvfølgelig var noen ting som måtte gjøres for å få den strøken. Jeg bestemte meg derfor for at jeg ville prøve å få den så original som det overhodet var mulig for meg å få den, fortsetter Lasse.

Wankelguru
Lasse tok kontakt med Strandveien Auto i Trondheim og fikk god hjelp av Kurt Jensås, som er deleansvarlig for Mazda hos Strandveien. Han får skryt av Lasse for god hjelp med å lete i gamle mikrofilmer på bakrommet for å finne delenummer til denne gamle bilen. Kurt bestiller så deler fra Japan og Nederland, men enkelte ting er umulig å finne originalt.
- Det startet med at jeg fikk byttet alle foringene i bilen til nye polygenforinger. Deretter ble det satt inn dempere og fjærer fra Racing Beat i USA, som lager dette repro. Bilen er derfor litt lavere foran enn den originalt skal være. Så ble det byttet olje, motor til spylervæska og begge tenningsspolene på motoren. Det ble jo fort tydelig at bilen hadde stått i ro en stund da den ble tatt i bruk, for det var mye gammel gummi fra 1986 som ikke lenger fungerte helt som den skulle på bilen. Kosmetisk så har jeg restaurert innsiden av lokket til hovedlysene, som er det eneste stedet jeg har funnet noe særlig rust på, sier Lasse.

Den siste utfordringen som gjenstod, var en noe vrang forgasser. I og med at Lasse har begrenset erfaring med dette valgte han å ta kontakt med Mindor Nærbøvik, som i dette miljøet er å regne som en slags guru. Han har lang erfaring med wankelmotorer og trolig den beste til å kunne fikse Lasses forgasser. Lasse fylte derfor opp kaffekoppen og satte snuten fra Trondheim og kjørte den drøyt fire timer lange turen ut til Aukra hvor Mindor holder til. Han satte i gang med Lasses forgasser, men på grunn av at noen hobbymekanikere hadde fiklet med den før ble den aldri hundre prosent.
- Da gikk han bare bak på lageret og fant en dønn strøken forgasser, kopierte fabrikkinnstillingene som sto på den og vipps så fungerte bilen helt strøkent. På hjemturen var det som å kjøre en helt ny bil, forskjellen var enorm.

I tillegg til å fikse småtteri for å få den så strøken som mulig, så har det også vært et fokus på lange bilturer med dette 80-tallsklenodiet. Lasse har tatt med seg bilen og virkelig gitt den muligheten til å strekke på bena. Turer til Vestlandet, Stryn, Lom og Sverige har det blitt. Nord-Norge står enda igjen på listen. Siden han kjøpte bilen har den gått 25.000 kilometer, noe som må sies å være en anselig distanse i en 1986 Mazda med wankelmotor. De er tross alt kjente for å ha sine utfordringer disse motorene, noe Lasse har vært så heldig og sluppet unna.
- Jeg kommer til å fortsette med å bruke den så mye som mulig, dog kanskje ikke på bykjøring. Der egner den seg ikke så godt. Det er først når den kommer ut på landeveien at du kjenner den våkner til live. Rent teknisk så har jeg fått ordnet så det skal bli byttet frontrute på den, da jeg kjenner en som har funnet en originalrute. I tillegg skal jeg besøke Mindor igjen for å få justert styringen på den slik at den blir tight og fin. Denne bilen har gjort meg til en ekte «petrolhead», selv om jeg regner meg selv ganske fersk i gamet enda, sier Lasse avslutningsvis før han kommer med et apropos om at han merker en større interesse for denne bilen de siste årene, noe han selvfølgelig synes er veldig trivelig.