Lexus LS400: Derfor blir VIP-stuket stadig mer populært
Bilens stuk er omdiskutert, men uansett gjennomført.
Lexus LS400: Derfor blir VIP-stuket stadig mer populært

Lexus LS400: Derfor blir VIP-stuket stadig mer populært

Noen blir provosert, andre begeistret, men hva er egentlig VIP-stuket og hvilke biler er det som gjelder?

Å senke en bil er noe de aller fleste bilentusiaster er velkjent med, og fenomenet «stance» har for lengst fått godt fotfeste her til lands. Noe som gradvis øker i popularitet er derimot det såkalte «VIP-stuket» som i korte trekk handler om å bygge om japanske luksusbiler. Stilen har sine røtter tilbake på 80-tallet da forskjellige gjenger i Japan så seg lei på å bli stoppet av politiet i sportsbilene sine. De kjøpte derfor svarte sedaner for å lettere gli inn i mengden, men modifiserte disse også med senk og større eksosanlegg. Typiske modifikasjoner på slike biler er senk med enten coilovers eller luft, tredelte hjul og ettermarkedsdeler i understellet for å få en brutal hjulvinkel. Denne hjulvinkelen gjør igjen at du får plass til de store felgene som vanligvis står på. Det er heller ikke helt uvanlig med litt kapping i karosseriet for å få disse hjulene på plass. Bodykit i forskjellige varianter er heller ikke helt uvanlig, samt custom belysning både under bilen, men også i de originale lyktene. Andre modifikasjoner som også er populære er spesialbygde interiør. De trekkes om i skinn med fantastisk sying, det monteres gjerne gardiner, det lages nakkeputer, oppheng til glass og flasker med alkohol i og det bygges inn stereoanlegg.

Det var flere av disse VIP-bilene utstilt på «Ultrace» , men vi skal ta en nærmere kikk på denne Lexus LS400en. Den er eid av Krzysiek Danny Kutrzeba  og er særdeles ombygd. Lexus LS400 var Lexus sin aller første modell og ble lansert i 1990. Den var en del av Toyotas F1-prosjekt, eller «Flagship One». Det var en tydelig beskjed om at Toyota skulle bli produsenten av det ypperste av luksusbiler. Dette endte da altså opp som Lexus LS400. En luksuspakke bestående av en fire liters V8 motor på 250 hestekrefter, firetrinns automat, muligheter for luftdempere og et støyvolum på bare 58dB ved 100km/t. Den er levert med mengder av utstyr som til og med i dag vil oppleves som særdeles eksklusivt, så det er ikke rart de som bygger VIP-biler søker mot slike slagskip av noen biler.

Mange modifiseringer
Det er dog mye som er forandret på Krzysieks bil siden den gang. Det meste er på en eller annen måte tuklet med og tilpasset slik at den har det stuket den har i dag. Utvendig så har han breddet skjermene en tomme. Deretter har han lakkert nedre halvdel i en flott kopperfarge, før han folierte øvre halvdel hvit. Alle lyktene er byttet ut med enten amerikanske lykter, eller med klare glass, og under henger det LED-striper som gir en ekte Need For Speed-vibb.
- Felgene er spesialbestilte Gemini-felger i 19x11 ET6 og 19x12 ET10. Den er senkelt på ISC Drift dempere med luftbelger på. Dette er styrt av en NSHIFTED styreenhet som mates fra to Viair 485C kompressor. Det er også tre tanker til lufta på bilen. En på 20 liter og to på fem liter hver. Den har justerbar camber både foran og bak, samt at spindlene er kortet inn. Bremsene er oppgradert med Cayenne seksstemplet kaliper foran og firestemplet kaliper bak. Det er 360mm IS-F skiver foran og 345mm skiver fra S-klasse bak, forteller Krzysiek.

Alt dette gjør at stuket er riktig, men det er definitivt ikke det du legger merke til når du går bort til bilen. Det er interiøret som er selve diamanten i dette bygget. Hele innsiden av bilen er trukket i herlig beige og brunt skinn med noe alcantara. Den har spesialbygd midtkonsoll bak og bagasjerommet er bygd helt fra bunn av. Blanke plexiglassplater viser stolt frem det flotte arbeidet som er gjort på luftsystemet, mens holdere til glass henger strategisk til ved siden av flasker med japansk sake. 

Nakkeputene er spesiallagde med LS400 skrevet i, det samme er putene som ligger i baksetet. Gardinene er lagd til å passe med resten av skinninteriøret, mens gulvet er lagd på samme måte som setene. Mellom setene bak finner du også ei flaske med japansk whiskey. Taket er bygd om med såkalt Starlight taktrekk. Det ser med andre ord ut som en stjernehimmel i taket. 
- Motoren er den originale 1UZ motoren som bilen ble levert med, men den er oppgradert med større eksos hele veien og 4,5 tommer store eksosstusser. Et sett PowerTec Sport tennpluggledninger, samt et spesialbygd innsug med K&N luftfilter er også på plass, avslutter Krzysiek.