Lommeraketten – 1983 Volkswagen Jetta
Det oser 80-tallet av sideprofilen.
Lommeraketten – 1983 Volkswagen Jetta

Lommeraketten – 1983 Volkswagen Jetta

Mk4 GTI turbomotor i en gammel Jetta som er under ett tonn? Jo, det blir morobil av slikt!

Under Frankfurt Motorshow i 1979 ble Volkswagen Jetta først vist frem. Etter å ha hatt stor suksess med Golf fant tyskerne like greit ut at de kunne lage en Golf i sedan-utførelse, og slik ble Jettaen født. Produksjonen startet senere samme år, og Mk1-utgaven ble den bestselgende europeiske bilen i USA. I Europa gikk dog salget litt tregere, men det var sterkt nok til at modellen ble videreført. Det var dog langt fra noen samlerbil, noe man lett ser på veiene i dag. Eventuelt ikke ser. For dette var i utgangspunktet en billig bruksbil, med stor B. Det betyr også at de fleste ble brukt hardt, og det gjenspeiles også på hvor mange, eller få, fine eksemplarer det er igjen i dag. En bil som fortsatt blir brukt hardt, men som definitivt også har mange år igjen på veien er Bjørnars 1983-modell. Den er i tillegg til å være knakende vakker, både modifisert som visuelt glanegodteri og for kjøreglede!

Bjørnar Grefslie er 32 år gammel, bor i Rakkestad, og jobber for tiden som verksmester på ATV Motor. Han holder til på et lite småbruk som heter Sagholen sammen med samboeren Beatrice, og sammen har de to barn, hest og, som bildene i artikkelen viser, en ivrig bikkje ved navn Millo. På småbruket får familiens hobbyer utløp, med både garasje og ridebane. En ridebane som jo gjorde seg ganske greit til bilfotografering også. Bjørnar har alltid vært bilinteressert, og tegnet flittig bil da han var liten. Da hans far ordnet med skikkelig verksted for seg og kompisene sine ved barndomshjemmet ble ikke akkurat interessen mindre.
- Verkstedet ble fort et samlingssted, og det var alltid noe som foregikk der. Da jeg ble eldre ble jeg kjent med det som i dag har blitt en kompis, som hadde en Golf Mk1 Oettinger som jeg synes var steike kul. Det var gjennom den bilen vi ble venner faktisk, og han dro meg inn i Volkswagen-miljøet. Da ble det til at jeg selv ville ha en Jetta. Golfer var det nok av, og jeg liker ting som er litt mer uvanlige, så da landet jeg på den, forteller Grefslie.

Les også: Dette her historien til ikonet Golf GTI Mk1!

Jettaen det er snakk om kjøpte Bjørnar i 2013. Den hadde hatt en eier i Sverige i alle år. Den gamle damen som hadde eid bilen hadde gått bort, og barnebarnet hadde fått i oppgave å selge den. Det gjorde at Bjørnar fikk tak i et pent brukt eksemplar for knappe 12 høvdinger.
- Det var tydelig at bilen var pent brukt. Klink original i Beige farge. Jeg startet kjapt med ombygging, og satte på plass en 1,8 liters Golf GTI Mk1-motor med 2 doble Weber-forgassere og grenrør. I tillegg slengte jeg på et coilover-kit som senket bilen 36 mm. Hun jeg var sammen med på den tiden var dog ikke noe fan av bilen, så jeg var dum nok til å lytte til henne, og solgte bilen to år etterpå. Jeg angret som en hund, men utrolig nok kom bilen til salgs igjen i 2020. Da hadde kjæreste blitt til eks, så det var ingen tvil om at jeg skulle ha den tilbake igjen, ler Bjørnar.

Da skulle bilen få seg en skikkelig overhaling. Først ble den plukket fra hverandre og hellakkert. Fargen har fargekode R7H, og er fra en 2021 Tiguan.
- Jeg var usikker på farge, så jeg stakk innom en VW-forhandler for å kikke litt. Jeg synes fargen på Tiguanen så ganske grei ut, så jeg landet på den. Sett i ettertid så angrer jeg kanskje litt på å ikke ha gått for en litt sprekere farge, men jeg ville ha noe som ikke ville gå av moten og som man ikke blir fort lei av. Sånn sett traff jeg jo ganske bra, smiler 32-åringen.

Les også: Den styggeste Golfen noensinne!

De gamle coiloversene sto fortsatt på, og til tross for å ha blitt litt gamle og stive, så gjør de fortsatt nytten sin. Det som dog skulle oppgraderes var motor. Her fikk Bjørnar tak i en Golf 4 GTI turbomotor som ble lakkert, overhalt og chippet. Epytec leverte motorfester, og utenom det var det stort sett «plug and play». Det gav en bil med omtrent 220 gamp, og med en egenvekt på kun 950 kg så blir det en svært gøyal liten lommerakett og ferdes med. Girkassen er en orignal 0J2 femtrinns manuell med et heftig Cooler Worx short shifter-kit. I tillegg ble det bygget et, til bilen å være, svært 2,5 tommers eksosanlegg.

Med den typen effekt i den lille raketten så måtte også bremsene forbedres. Dermed er det bygget om til Mk1 GTI-bremser foran, og det er også montert skiver bak. Alt koblet opp til en 9-tommers bremsekraftforsterker. I tillegg er det montert stabstag både foran og bak, og for det riktige stuket har det kommet på plass en frontleppe fra Kamei. Apropos riktig stuk, så må det jo også på noen smukke sko for at et bygg skal bli perfekt.
- Først hadde jeg et sett med OZ Vega som jeg blant annet tok førsteplass for beste felg for på Volkswagentreffet på Vålerbanen. Disse var dog litt for breie, så jeg måtte kjøre med alt for mye camber. Langs humpete Østlandsveier gikk ikke det så bra, da skubbet borti og svei høl i lakken i hjulbuene bak. Derfor byttet jeg dem i et sett med mer passende 15-tommers BBS RS, forklarer Bjørnar.

Alt blir tøft med felg og kjærlighet! Les om Bjørn Fredriks Golf Mk3, der felgene koster mer enn bilen.

Også innvendig har bilen fått seg en oppgradering av det slaget som gir en vann i munnen. Setene både foran og bak er byttet med stoler fra Golf GTI Mk5 med deilig rutemønster. Festene foran måtte modifiseres litt, men bak var passformen overraskende bra. Det er montert Wolfsburg-ratt, og det er tre ekstra instrumenter for ladetrykk, vanntemp og oljetrykk. Nevnte shifter skiller seg skikkelig ut, og i tillegg er det en ordentlig Fast & Furious-inspirert flippbryter i dashen. Den er dog ikke for noe gromheftig lystgassoppsett.
- Det er for å slå på viften til radiatoren. Bare en morsom ide jeg kom på, ler Grefslie.
Bilen er i stadig forandring, og blir ansett som et rullende prosjekt, men nå begynner Bjørnar å si seg ferdig med Jettaen.
- Jeg er fornøyd med bilen nå. Det ser jo ut som en vanlig senka Jetta, men den flytter fint på seg takket være motorbyttet. Den poffer og smeller, og det er fortsatt mye potensial om man vil videreutvikle den. Ellers ble utseendet helt riktig i mine øyne.

Se video: 1990 Volkswagen Caravelle med luftsenking!

Mange spør Bjørnar om det har vært dyrt og vanskelig å bygge en slik bil, men til det svarer han kontant: Nei, og nei!
- De gangene jeg har trengt tips og triks har diverse forum på nettet vært veldig hjelpsomme, og mye av disse delene er både billige og veldig tilgjengelige, så det har gått fint. Det vises at mange liker bilen da, både yngre og eldre. Jeg ble stoppet på Svinesund en gang. Bilen var så lav at jeg tok nedi og slepte med meg en av de der plasthumpene de hadde lagt ut. En politimann stoppet meg og spurte om bilen var godkjent. Jeg viste frem vognkortet der både senk og motor sto i vegvesen-blekk, og politimannen svarte at han egentlig bare synes bilen var skikkelig kul, og at han husket at hans far kjørte en lik en da han var ung, før han vinket meg videre, smiler Bjørnar.
Selve bygget har gått ganske greit, men det var en gang Bjørnar trengte litt ekstra hjelp. Det var da han skulle legge igjen litt gummi i gata, men drivakselen røyk. Heldigvis fikk han humpet seg inn på en holdeplass litt lengre oppi gata, og en kompis kom til unnsetning med ny drivknute som de byttet fikk byttet på stedet.
- Fremover nå skal bilen bare nytes. Jeg har fått i meg et nytt prosjekt i form av en 1967 Dodge Coronet, så den får det meste av oppmerksomhet i tiden fremover. Til slutt må jeg jo også benytte anledningen til å takke for at jeg har en så tålmodig samboer som Beatrice. Det hører absolutt med når man først er på trykk, avslutter Bjørnar.