1. Mercedes-Benz C111
På slutten av sekstitallet samarbeidet Mercedes med NSU om å forbedre wankelmotoren, etter at Daimler-Benz i 1960 ble den syvende bilprodusenten som fikk lisens på motoren. Det skulle imidlertid drøye helt til 1969 før verden fikk se noen resultater av det hele, i form av konseptbilen C111, som tok publikum med storm under utstillingen i Frankfurt på høsten. At konservative Mercedes-Benz hadde bygget en superbil med linjer like dramatiske som en Lamborghini vakte oppsikt, og mange antok at den oransje drømmebilen med måkevingedører ville bli en perfekt etterfølger til 300 SL. Andre igjen drømte om at bilen ville bli brukt i motorsport, og at den signaliserte Mercedes sin retur til racerbanene.
At konservative Mercedes-Benz hadde bygget en superbil med linjer like dramatiske som en Lamborghini vakte oppsikt
Wankelmotoren med tre kammer ga 300 hk (noe som ga en toppfart på 261 km/t), men det var ikke bra nok, så en ny motor med fire kammer ble tatt i bruk til en forbedret versjon kalt C111-II (vist på Geneve-utstillingen 1970), med forbedret aerodynamikk, og enda vakrere proporsjoner. 350 hk ga en toppfart på 200 km/t. Men samtidig som mange ønsket å se bilen i produksjon, begynte Mercedes å miste troen på wankelmotoren, og avlivet tanken om en superbil med wankelmotor.
I kjølvannet av Yom Kippur-krigen i 1973, begynte man i Tyskland å se nærmere på dieselmotorens fordeler hva angår forbruk. For å bevise at diesel ikke bare var for trege traktorer, pakket man en 3-liters femsylindret diesel i C111-II D (D for diesel) på 190 hk, som var nok til at bilen i 1976 satte flere rekorder på Nardo-banen i Italia, inkludert et gjennomsnitt på 252 km/t. Men rekordforsøkene var ikke over. I 1978 dukket C111-III opp, med et karosseri som ikke hadde noe til felles med de vakre sportsbillinjene på de foregående modellene. Bilen var åpenbart utviklet for høyhastighetsrekorder, og satte et snitt på 321,86 km/t med en 230-hesters diesel.
I 1979 kom C111-IV med to finner bak, og med voldsomme vinger montert lavt foran og bak. Krefter kom fra en 4,8-liters V8 bensinmotor på 500 hk, og C111-IV slo Porsche sin gamle snittrekord (satt av Can-Am bilen 917/30) på bane med 403,9 km/t.