Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor

Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor

Emira er navnet på Lotus sitt siste «hurra!», og den kommer med hjelp fra Toyota og AMG.

Kjappe fakta
- 3,5 liter V6/2,0 liter rekkefirer
- 400 hk/360 hk
- Toppfart: 290 km/t
- 0-100 km/t på under 4,5 sekunder
- 1405 kg

Her er altså nye 2022 Lotus Emira. Gamle modeller som Elise, Exige, Evora er nødt til å vike plass for den nye modellen. Emira følger både det estetiske og filosofiske uttrykket til deres hyperbil, Evija, men i stedet for at bilen skal fungere som et flaggskip som skal konstatere slutten på en æra, kommer modellen heller til å være en brobygger mellom denne, og neste generasjon biler fra britene i Lotus.

«Emira går i spissen for Lotus sin reposisjonering og markedsutvidelse før ankomsten av en helt ny familie med bilmodeller»

For selv om det høres ut på pressemeldingene som at også Lotus skal komme med intetsigende elektriske crossovere og SUVer, så kan man også se lyst på fremtiden med lanseringen av Emira. En lettvektet sportsbil til en overkommelig penge, hvor det betyr mer hva fører selv føler gjennom en sving enn hva bilen gjør 0-100 km/t, er et signal fra Lotus om at de fortsatt vil lage biler på den måten vi kjenner dem best. Kjøreegenskaper er hovedfokus.

Annonse
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor
Annonse
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor

Det er lite tvil om at Emiras design ser ut som en ny æra for merket, med et sofistikert og moderne uttrykk, med designelementer fra Evija, som for eksempel luftinntakene på panseret. Mekanisk er det dog mye kjent. Du kan få bilen med en Toyota-basert 3,5 liter V6 med kompressor som skal yte omtrent 400 hestekrefter. Den samme motoren som blir brukt i Evora. Denne vil bli tilgjengelig med manuell gir. Det andre alternativet er en turbomatet 2.0 liter rekkefirer som AMG leverer, som Lotus videre tuner. Sistnevnte vil yte 360 hestekrefter. Begge plassert i midten av bilen, selvfølgelig. Som standard får man 20-tommers felger i aluminium, omkranset av dekk som er spesiallaget for Emira.

Selv om ikke 0-100 km/t er det viktigste på denne bilen, så kan vi jo nevne den likevel. Den blir sagt å være på «mindre enn 4,5 sekunder». Toppfarten blir på 290 km/t. Antatt vekt er rundt 1405 kg, som er kanskje noe overraskende tungt, til tross for et splitter nyutviklet aluminiumchassis. Samtidig må det nevnes at Emira blir noen knepp større enn forfedrene Elise, Exige og Evora. Akselavstanden på 2575 mm er faktisk lengre enn en Porsche 992, og med det tatt med i regnestykket så er kanskje ikke bilen så tung som man først antar likevel.

Ta også med at bilen kommer med mye utstyr og et ganske high-tech dashbord, med både en 12,3 tommers skjerm bak rattet, samt en 10,25 tommers touchskjerm med fullt infotainment-system i midten. Her kan man koble til alt som har «smart» i navnet sitt, og Emira vil ha både adaptivt cruise control, ambient-lys og 12-veis elektriske seter. Parkeringssensor kommer både foran og bak, for å nevne noe som gjør bilen mer praktisk. I tillegg kommer det selvfølgelig mye mer sikkerhetsutstyr som bidrar til at den blir ytterligere tyngre enn tidligere modeller.

Annonse
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor
Annonse
Lotus’ nye modell blir den siste med forbrenningsmotor

Lotus selv har ikke gått ut med pris enda, men det kan se ut som de ønsker å konkurrere med biler som 718 Cayman og Alpine A110. Flere medier melder at nyprisen i Europeiske markeder blir rundt 740.000 kroner, og at de første modellene ruller ut av den nye fabrikken i Hethel, England, førstkommende vår.