Lyskrysskongen – 1984 Chevrolet El Camino
Gammel bil og moderne V8, finnes det en bedre miks?
Lyskrysskongen – 1984 Chevrolet El Camino

Lyskrysskongen – 1984 Chevrolet El Camino

Året er 1983 og i bladhylla på butikken står et rykende ferskt Right On blad. I akkurat dette nummeret er det avbildet en Chevrolet G10 van som går under kallenavnet «Star Shooter». Einar Svendsen blir svært nysgjerrig og leser nøye artikkelen om bilen. Det går ikke lang tid før han bestemmer seg for at denne ville han ha. På dette tidspunktet jobbet Svendsen på Svalbard, og de pengene han tjente den kommende vinteren gikk nettopp til innkjøp av «Star Shooter», Svendsens første amerikanske bil.

El Camino
«Star Shooter» skulle bli langt fra den siste amerikanske bilen Svendsen kjøpte. Opp gjennom årene blir det flere og flere. De aller fleste bygd med formål som gateregistrerte dragbiler. Dette gjelder også El Caminoen. Da Svendsen i 2016 kjøpte bilen av Hugo Karlstad var det allerede satt inn en 4L60E girkasse, samt en LS1 V8 fra en 2002 Pontiac Firebird. Det var dog en del problemer med å få dette til å fungere da elektronikken i bilen ikke jobbet sammen.
- Det var lagt opp to ledningsnett i bilen og det gjorde at motor og gir overhodet ikke snakket sammen. Dette ble til slutt en så stor hodepine at jeg kjøpte komplett ledningsnett fra et firma i USA som heter Turn Key. Da dette var montert startet bilen og fungerte som den skulle. Så nå snakker gir og motor sammen. Dette er selvsagt skrevet inn i vognkort, forteller Svendsen.

I det nye ledningsnettet fulgte det med en programmert hjerne med to O2 sensorer og en MAF sensor. For å kjøle ned bilen ble det montert en radiator som også er fra 2002 Pontiac Firebird. Dette for å få kjølerør til å stemme med motoren. Som pynt monterte Svendsen en custom plate i polert aluminium over radiatoren og brukte et 2010 Camaro motordeksel. Dette gir motorrommet et mer moderne og ryddigere utseende.

Omfattende jobb
Svendsen bestemte seg så for å demontere alt og starte fra bunnen av. Bilen var heldigvis bra for rust, noe som gjorde at han kunne fokusere på de tekniske detaljene. Eksosanlegget var ikke helt optimalt og det ble derfor lagd nytt fra manifold og ut. Traversen til girkassen er produsert av firmaet G-force og er utformet slik at eksosanlegget kan ligge nærmere bunnen av bilen enn det gjorde da Svendsen kjøpte den. 
- Det ble deretter gjort en solid forandring i forstillingen. Nye kingboltkuler, styreledd, endeledd og pitmanarm ble byttet. Bærebruene er sandblåst, lakkert og det er satt inn nye foringer. De øvre bærebruene ble montert med nye offset armer for å skape bedre geometri i understellet. Tykkere stabstag foran og bak, spindler med to tommers dropp samt nye støtdempere hele veien rundt ble også montert for å fullføre et nå veldig bra oppsett, sier Svendsen videre.

Å gi seg her var ikke aktuelt for eieren som nå jobbet knallhardt mot å lage det som i hans hode skulle bli en komplett El Camino. Nye bremserør og fordelingsventil, bremsekraftforsterker, nye skiver og Wilwood bremsecalipere rundt om og bremsevæskereservoar ble også byttet. Girkasse og motorfester ble byttet og ny bensintank med pumpe og bensinslanger ble kostet på.

Førerorientert interiør
Det er lite som minner om at denne bilen er fra 1984 når du åpner førerdøren. Det første som åpenbarer seg er et MOMO-ratt. Bak rattet gjemmer det seg nye målere fra Autometer som fulgte med da Svendsen kjøpte bilen av Hugo Karlstad. I midtkonsollen er det montert en girskifter fra Hurst med fungerende safety switch og ryggelys. Kupeen er støyisolert med isolasjonsmatter og teppene ble skiftet ut med helt nye.
- Jeg måtte sitte godt også så jeg har valgt å gå for noen gode Recaro bøttestoler. Disse er passe stive, men veldig gode på langtur. Da får jeg mye støtte under kjøringen, uten at jeg føler at jeg sitter i en fullblods racerbil som fort kan bli slitsomt på lengre turer. Også har jeg montert en universal midtkonsoll med koppholder, det gjør ting litt lettere om du får lyst på en kopp kaffe eller ei flaske brus på langturene.

Dragracing
For de som har deltatt på dragracing i Nord-Norge så er trolig Einar Svendsen et kjent fjes. Han har deltatt på dragracing helt siden 1984 da han var med på Bilsport sitt summer meet i Mantorp. Den gangen som tilskuer, men i 1996 var han med på å arrangere det første Street Legal i Narvik. Siden den gang har han kjørt og arrangert løp både i Norge, Sverige og Finland.
- Jeg er lisensiert til å utdanne funksjonærer slik at de kan arrangere løp. Kursing av sjåfører gjør jeg selvfølgelig også og har kurset folk helt til Class 4 lisens som vil si ned til 7,5 sekunder. Det er dog helst som sjåfør jeg deltar på løp, noe jeg har gjort ganske fast helt siden 1998, forteller Svendsen entusiastisk, som videre forklarer at El Caminoen ligger på 12-tallet på kvartmila.

Det at bilen nå er satt opp for å kjøre drag stopper han ikke fra å bruke bilen i arbeidsformål. Han jobber til daglig i asfaltbedriften Nordasfalt og reiser ofte lange turer for å kunne dra på befaring og møter.
- Jeg er jo glad i bilen og alt det der, men jeg ønsker at den skal være i en slik stand at jeg ikke er redd for å dra på tur med den eller slenge noe verktøy i platten. Det er jo nettopp dette den er bygd for. Det gir meg ingen glede om bilen bare skal stå i en varm garasje å støve ned, avslutter eieren.
Svendsen har ingen grandiose planer for bilen videre annet enn å fortsette å bruke den til både arbeidsbil, dragbil, bruksbil og langturbil. Om han skulle forandret noe er det kun det at han ville lakkert den i blåfargen hyper blue metallic som du fikk på 2010 Chevrolet Camaro.

1984 El Camino
Svendsens El Camino er langt fra original, men da den var ny kunne du velge om du ville ha V6, 305 V8 eller deres beryktede 350 dieselmotor. Dieselmotoren var kjent for å ha problemer som dyser som feilet og at veiva kunne bli problematisk. I tillegg var den bråkete, noe som gjør at El Camino med diesel nå er et særdeles sjeldent syn. 1984 modellen hadde den seneste og siste utgaven av facelift-fronten som kom i 1982. Innvendig kunne du få den med benk og rattgir, eller bucket seats med gulvmontert girvelger, slik det er i Svendsens El Camino.