Chevrolets Corvette er et av de lengstlevende modellnavnene som fremdeles produseres, sammen med blant annet Chevrolet Suburban og Fords F-serie. Corvette dukket for første gang opp i 1953 og ble lansert under General Motors Motorama det samme året.
Zora Arkus-Duntov
Arkus-Duntovs liv startet i Belgia i 1909, hvor han året etter flyttet med familien sin til Russland, akkurat i tide til å bli dratt inn i både første verdenskrig og deretter den russiske revolusjonen. I oppveksten var derimot skole ganske uinteressant, mens alt som kunne bevege seg for egen maskin ble altoppslukende for den unge gutten. De store forbildene ble etter hvert Mercedes Benz, samt Auto Union og deres biler i Grand Prix-løp på tidlig 30-tallet. Dette førte til at han etter hvert studerte maskinteknikk på universitetet som et ledd i det å oppfylle sin store drøm om å jobbe med racerbiler.
Som tiden gikk ble Arkus-Duntov etter hvert delaktig i små racingteam i Europa, men urovekkende idealistiske politiske holdninger bredte seg derimot ut over Europa, og da spesielt i Tyskland. Jødiske rettigheter ble dårligere og dårligere, og Arkus-Duntov pakket kofferten med sin kone, Elfi Wolff, og flyttet i all hast til Paris før de tok en båt over til USA.
En ny verden vokser frem
Etter krigen var det en voksende vilje for å bygge opp en ny og bedre verden og markedet for biler forandret seg i takt med at samfunnet utviklet seg. Arkus-Duntov startet sammen med sin bror firmaet Ardun Mechanical, som fokuserte på å produsere racingtopper til Fords Flathead V8 motor. Som et resultat av jobben brødrene gjorde, var det mulig å hente hele 300 hestekrefter ut av Flathead motoren, en bragd Ford trolig ikke la merke til, men noe Corvette-entusiastere senere skulle få nyte godt av.