Maserati 5000 GT er en av historiens mest brutale og imponerende biler, og var det ultimate på fire hjul da den kom i 1959. Dessverre ble det laget få av dem, og de fleste som får sjansen til å se en på en utstilling er kanskje ikke helt klar over hvor fantastisk bilen egentlig er.
Det ble bare bygget 34 (eller 35) Maserati 5000 GT fra 1959-1966, fordelt på 36 ulike chassisnummer. Da begynner man kanskje bedre å skjønne mitt hakeslepp da de to vaskeekte Frua-bilene stod utstilt på standen til Simon Kidston på Retromobile i Paris. For her snakker vi om verdens dyreste, verdens sterkeste og sannsynligvis verdens raskeste bil på tidlig 60-tall, selv om det kanskje ikke ser slik ut ved første øyekast.
Maserati 5000 GT kom til ved en tilfeldighet. Maserati ble på femtitallet ledet av Orsi-familien, og Omar Orsi (sønnen til Adolfo Orsi som var sjef for Maserati), sendte jevnlig ut brosjyrer av hva Maserati kunne tilby til potensielle kunder. En av brosjyrene fant veien til Teheran, hvor Mohammad Reza Pahlavi, bedre kjent som Sjahen av Iran holdt til. Sjahen elsket det meste av dyre og eksotiske biler, og bestemte seg for å besøke Maserati når han var i de trakter tidlig på året i 1959. Dette var en tung tid for Maserati. Firmaet hadde fått en brutal knekk akkurat når de hadde sin kanskje største triumf. I 1957 ble nemlig Juan Manuel Fangio verdensmester i Formel 1 i en Maserati 250F, og i sportsvognracing var den brutale Maserati 450S simpelthen det råeste noensinne sett på racerbanene. Imidlertid imploderte sportsvognracingen med en katastrofal avslutning på 1957-sesongen i Venezuela GP hvor alle fire 450S bilene ble ødelagt i en serie av bisarre og uheldige hendelser under løpet. I tillegg ble en større maskinkontrakt med regjeringen i Argentina terminert grunnet et militærkupp. Regnskapstallene var derfor blodrøde, og med nye sportsvogn-regler fra og med 1958 som satte begrensninger på motorstørrelsen, var ikke den mektige 4,5-liters V8-motoren i 450S til noen nytte.
Det var altså ganske så mørkt da Sjahen besøkte Maserati, men om ikke annet fikk han sett og prøvekjørt den nye 3500 GT. Han likte bilen, men forklarte til Maseratis eier Omar Orsi at han gjerne skulle hatt mer power. Hva med motorene fra racerbilen 450S som nå var ubrukelige? Kunne en slik få plass i en 3500 GT? Sjefsingeniør Giulio Alfieri tok noen kalkuleringer og mente at det kunne være mulig. Imidlertid ville en slik bil bli langt dyrere enn en vanlig 3500GT. Sånn circa 3 million lire mer enn 3500 GT, som kostet 4,5 million lire i utgangspunktet.
Penger var imidlertid intet problem for Sjahen av Iran, og Carlo Felice Bianchi Anderloni fra karosseribyggerne hos Touring kom opp med linjene som var tungt inspirert av klassisk iransk arkitektur. Resultatet ble Maserati 5000 GT, eller Tipo 103 om du vil. Den ferdige bilen med chassisnummer 103.002 ble høytidelig overlevert til det kongelige palasset i Teheran året etter. Under panseret satt racingmotoren fra 450S med fire doble Webere, som var blitt tatt opp i størrelse fra 4,5 til 5-liter (som forklarer navnet 5000 GT), men med lavere kompresjon, begge deler for å gjøre motoren litt mer egnet til gatebruk. En firetrinns ZF-kasse erstattet racerbilens mer tungvinte Colotti-kasse.
Maserati var mer enn godt fornøyd med resultatet, og valgte derfor å lage en andre bil (103.004) som ble vist på Torino-utstillingen i 1959 kalt 5000 GT «Scia di Persia». Det var den dyreste bil merket noensinne hadde laget, og ifølge utstillingskatalogen kunne den bestilles med karosseri fra et fint utvalg av Italias dyktigste karosserimakere. De neste årene kom det dermed flere 5000GT, hvor Carrozzeria Allemano fikk lage flest karosseri. Men på vanlig italiensk vis er tallene ikke lett å følge. Ifølge de fleste nettsider er tallet på biler med Allemano-karosseri 22, men i boken Maserati Sports Racing & GT Cars (utgitt 1983) er tallet 20, mens det i opusverket Maserati: The family Silver (utgitt 2016) er oppgitt til 19. Hva sier så Maserati selv? I deres store jubileumsbok fra 2014 er tallet 19 også der.
De øvrige bilene er som oftest oppgitt slik: Vignale (1), Monterosa (2), Pininfarina (1), Ghia (1), Michelotti (1), Bertone (tegnet av en ung Giorgetto Giugiaro) (1), Carrozzeria Touring (2 til i tillegg til de to første bilene). Samt Pietro Frua som i utgangspunket bygde 2 biler, men det ble en tredje i tillegg på slutten av produksjonen med en vanlig Mexico-motor (og altså ikke en 450S racingmotor) for Aga Khan sin tyske arkitekt. Ifølge Ermanno Cozza som jobbet hos Maserati i årtier, og som førte oversikt over produksjonstall, er det 36 ulike chassisnummer ute og går. Da tar man med den tredje Frua-bilen samt Fruas første bil som skiftet chassisnummer da fabrikken solgte den på nytt, samt Bertone-bilen som ikke hadde Maserati 450S motor. Ifølge hans arkiver er antallet Allemano biler 22, og ikke 19 som Maserati hevder selv i sin egen jubileumsbok.
Etter de to første Touring-eksemplarene ble motoren enda litt mer gatevennlig med Lucas-innsprøytning i stedet for fire doble Webere, men utover det var det fortsatt snakk om verdens mest brutale racemotor i en linjelekker GT-bil. Produksjonen stoppet når det var tomt for racemotorer, med altså 34 eksemplarer bygget, eller 35 alt ettersom, fordelt på 36 ulike chassisnummer (hvis man følger Cozza sitt regnestykke).
5000 GT var en sjokkerende rask bil, og journalisten Hans Tanner klokket 276 km/t med Touring-bilen fra Torino-utstillingen. Det var sannsynligvis verdens raskeste produksjonsbil på det tidspunktet, og den mest brutale også, med tanke på at racingmotoren i 450S var verdens råeste motor på det tidspunktet. I Formel 1 var motorstørrelsen begrenset til 2,5-liter, og Maseratis sekser i den var på rundt 250 hk i 1957 (en V12 på rundt 315 hk ble også forsøkt brukt, uten større hell), men i sportsvognracing var det ingen øvre motorstørrelse, og der hentet Maserati ut 400 hk fra sin 4,5-liters V8 motor. Det var simpelthen ett effekttall i særklasse i 1957, og selv om motoren var nedtunet til rundt 340 hk i 5000 GT skjønner man hvorfor bilen er så ettertraktet som den er blant virkelige kjennere. Som fører oss over til de to Frua-bilene i Paris.