Maserati med ny elbil: Bør kunne selge godt i Norge
En sinna front i beste GranTurismo stil.
Maserati med ny elbil: Bør kunne selge godt i Norge

Maserati med ny elbil: Bør kunne selge godt i Norge

Men modellen kommer også med sinna V6 motorer for den som heller vil ha det.

Mange nettsteder melder at den nye Maserati GranTurismo Folgore blir konsernets første elbil, men det er en sannhet med modifikasjoner. Maserati har nemlig satset på elbiler før. Det skjedde fra 1940-1945 i form av ulike helelektriske små nyttekjøretøy, men denne epoken er nok glemt for de fleste i dag.

Nå handler det om nye GranTurismo, som kommer i en helelektrisk variant kalt Folgore. Samt i variantene Modena og Trofeo, begge med V6. Nye GranTurismo har vokst og er nå 5 meter lang (496 cm), 2 meter bred (195 cm) og 135 cm høy. Akselavstanden er 293 cm. Designet har vært teaset tidligere i år, og er en forsiktig evolusjon av forrige GranTurismo som ble produsert fra 2007 til 2019.

De tre utgavene man kan velge mellom har ulike visuelle forskjeller her og der, og Folgore har naturlig nok ingen eksosrør bak, mens de to andre har fire endestusser. Folgore er som elbil den mest interessante for norske nybilkjøpere, og er bygd på såkalt «800 volts-arkitektur», med andre ord at batteriet opererer på en spenning på 800 volt, noe som muliggjør lynrask lading på 270 kW.

Tre elektriske motorer på 300 kilowatt hver og en samlet effekt på 761 hk og 1350 Nm som går til alle fire hjul gjør at bilen klarer 0-100 på 2,7 sekunder (et tiendedel raskere enn rivalen Porsche Taycan Turbo S), 0-200 på 8,8 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 320 km/t.  Selve batteripakken (med teknologi hentet fra Formel E) er på 92,5 kilowattimer (83 netto), og er T-formet (det vanlige er en rektangulær form) for at passasjerene i bilen skal kunne sitte like lavt og godt som i bensinvariantene av GranTurismo. Det betyr imidlertid også at bagasjeplassen i elektriske Folgore er 15 prosent mindre enn i bensinvariantene. Rekkevidde er ikke oppgitt. Ifølge den norske importøren Formula Automobile Norge vil prisen ligger på rundt to millioner kroner for GranTurismo Folgore, en sum som inkluderer den nye momsavgiften som inntreffer ved nyttårsskiftet.

For de som vil ha Maserati med ekte motorlyd kan man gå for innstegsmodellen Modena, hvor biturbo V6 Nettuno-motoren på 3 liter gir 496 hk og 600 Nm. Girkassen er en 8-trinns ZF automatkasse, og føreren kan velge mellom fem ulike kjøremodus: Comfort, GT, Sport, Corsa, og ESC-Off. Modena gjør 0-100 på 3,9 sekunder og har en toppfart på 302 km/t. Velger du den mer sportslige Trofeo-utgaven gir den samme motoren 557 hk og 650 Nm. Den gjør 0-100 på 3,2 sekunder og har en toppfart på 320 km/t.

Nye Maserati GranTurismo er ifølge konsernet basert på en “lettvekts arkitektur» laget av aluminium, magnesium og stål, og har doble A-armer foran og multi-link oppsett bak, med elektronisk kontrollert luftfjæring som standard. Til tross for dette veier bilen 1795 kg i bensinutgave, og velger du den elektriske Folgore er vekten 2260 kg. Som for øvrig er ganske nøyaktig like mye som en 1976 Cadillac Eldorado med 8,2-liters V8 og 5,70 meters lengde dekket med det tjukkeste stål du kan tenke deg. Bare for å sette ting i perspektiv…

Innvendig ser du ingen bilder her, og det er fordi Maserati ikke har sluppet noen bilder ennå. Imidlertid opplyser Maserati at du får en heldigital cockpit med 12,2 toms digitalt instrumentpanel, en 12,3 toms infotainment touchskjerm og en 8,8 toms touchskjerm på midtkonsollen. Selv den klassiske Maserati-klokken er digital. Leveransene av bensinvariantene skal starte andre kvartal 2023, mens elektriske Folgore kommer senere på året.