Hva angår produksjonsbiler leverte selskapet som nevnt M530 (oppkalt etter Matras missil R530), fulgt av Bagheera i 1973 og Murena fra 1980 til 1983, alle med glassfiber-karosseri som holdt en særdeles høy standard grunnet konsernets forskning og erfaring fra glassfiber til ulikt militært bruk. Men den franske bilindustrien var i trøbbel på 70-tallet. Den banebrytende Matra Rancho fra 1977 (verdens første crossover SUV?) ble utviklet i samarbeid med Simca, som ble til Talbot Matra Rancho (etter at PSA kjøpte Simca fra Chrysler, og gjenopplivet det gamle Talbot-navnet i 1979). Den var i produksjon fram til 1984, men før den tid jobbet Matra med etterfølgeren, som var virkelig banebrytende. En såkalt MPV, i form av bilen som ble til Renault Espace. Matra utviklet på 70-tallet en bil for Simca basert på et design fra engelske Fergus Pollock fra Chrysler UK, og brukte Simca-deler. I 1978 ble imidlertid Simca solgt til PSA, og de mente en slik MPV ville bli for dyr å utvikle, og Matra jobbet derfor videre på ideen på egenhånd, før man kontaktet Renault, som umiddelbart så potensialet. Renault Espace ble en gedigen suksess, og gull verdt for Matra som fikk bygge de tre første generasjonene. Men da Renault valgte å bygge fjerde generasjon selv, ble det en katastrofe for Matra, og det hjalp ikke at Renault Avantime som Matra co-designet og bygde i sin fabrikk ble en fiasko. Da produksjonen av Avantime opphørte i februar 2003, stengte også bilprodusenten Matra sine dører for godt. På det tidspunktet jobbet bare 150 mennesker ved fabrikken, som var langt unna de nærmere 3000 ansatte man hadde da Matra var på sitt største.