Max Verstappen mener denne bilen er like treg som en skilpadde
Ifølge Max Verstappen like treg som en skilpadde
Max Verstappen mener denne bilen er like treg som en skilpadde

Max Verstappen mener denne bilen er like treg som en skilpadde

Aston Martin har fått et uventet PR-problem med sin Safety Car i Formel 1.

I årevis var rollen som Safety Car i Formel 1 synonymt med Mercedes-Benz. Men foran 2021-sesongen fikk Aston Martin også tildelt denne rollen, slik at man bytter på oppgaven med Mercedes AMG.

Det er i utgangspunktet strålende reklame for det tradisjonsrike britiske sportsbilfirmaet, men nå har det kommet et brutalt skår i gleden. Bilen man bruker som Safety Car – en Aston Martin Vantage F1 edition – omtales nemlig nå som en «skilpadde» av regjerende verdensmester i Formel 1, Max Verstappen etter løpet i Australia.

Når Formel 1 bilene ligger bak en Safety Car, er de avhengig av et visst tempo for å holde temperaturen oppe i dekkene. Det går fint så lenge Safety Car er Mercedes sin AMG GT Black Series. Men det tempoet klarer ikke Aston Martin sin bil, og det har ført til at førerne nå har ytret sine bekymringer, et problem sannsynligvis forsterket av at førerne i år ser ut til å slite mer med å holde temperaturene oppe i dekkene enn tidligere.

Først ute var Verstappen etter løpet i Australia, som mente Safety Car var like treg som en skilpadde, og fikk støtte fra Charles Leclerc og George Russell. Russell kommenterte at Aston Martins bil er rundt fem sekunder tregere rundt banen enn bilen fra Mercedes AMG. Leclerc på sin side var opptatt av å få frem at det ikke var føreren av Vantagen som var problemet: "I was struggling massively to put some temperature in them, so I also struggled. To be honest, I wanted to complain, but then I checked how much the safety car was sliding in the corner and I don't think there was anything more that he could give so I didn't want to put too much pressure."

Alt dette er selvsagt ekstremt dårlig PR for Aston Martin, og FIA rykket raskt ut med en offisiell melding som sa at tempoet som Safety Car holder er et resultat av grenser satt av race control, og "not limited by the capabilities of the safety cars." Et utsagn som står helt i motsetning til Leclercs oppfatning av at Safety Car var helt på grensen av det den kunne klare, og han var jo også mannen som lå rett bak Safety Car og dermed kunne betrakte alt på nært hold.

Mannen bak rattet på Safety Car var erfarne Bernd Mayländer med en fortid i DTM, og han fortalte til tysk media: «Selvsagt er det fint at Charles Leclerc så at jeg var helt på grensen. Mer var det simpelthen ikke mulig å hente, selv med all verdens godvilje lagt til».

Så selv om FIA står bak Aston Martin og deres Safety Car, virker det som konsernet har et problem på sine hender. Mercedes AMG GT Black Series med sin 4-liters twin turbo V8 på 730 hk er en utrolig rask bil med rekordtider på Nürburgring, og en Vantage F1 Edition med 4-liters Twin Turbo V8 på 535 hk er simpelthen ikke i nærheten av å være like rask rundt en racerbane som den. Se derfor ikke bort fra at Aston Martin vil bruke en annen modell (som f.eks den nye Vantage V12 med 710 hk innabords) som basis for en ny F1 Edition utgave.