Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
Bring A Trailer
Med denne skiller du deg ut i muskelbil-faunaen
Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
Bring A Trailer
Bilen var helt ødelagt, men har gjenoppstått som en verdig hyllest til ikonet GTX.
Dodge Challenger er iferd med å bli en ny folkebil i Bilnorge, og det formelig flommer inn nyere Challengere til kaia i Drammen. Det er jo gledelig for bilhobbyen, men samtidig gjør det sitt til at hvis du eier en Challenger blir det stadig vanskeligere å skille seg ut fra andre Challengere, noe som selvsagt blir enda tydeligere hvis man bor i USA. Så hva gjør man da?
Bakenden er frekk i beste GTX-ånd.
Eldre Mopar-fans husker kanskje muskelbilikonet 1971 Plymouth GTX, mens yngre entusiaster husker bilen fra sin stjernerolle i «Fast & Furious 8» (2017) hvor helten Dom Toretto kjørte en ekstremt brutal utgave. GTX var en av de aller råeste muskelbilene fra gullalderen, og kunne leveres med Chrysler-konsernets mest brutale motor: 426 Hemi. Det gjorde sitt til at en GTX Hemi kunne kjøre fra så å si alt på gaten når det kom til lyskryssdueller i 1971.
Råtøffe striper som GTX hadde, er med på dra opp helhetsinntrykket.
Challenger interiør med Dodge-væren i rattet.
GTX er derfor en drømmebil for mange, og da Steve Mirabelli fra Hendrick Motorsports kjøpte en skadet 2010 Dodge Challenger i 2017, fikk han en ide. Hvorfor ikke bygge Challengeren om til en moderne tolkning av GTX?
En Hemi er selvsagt på plass under panseret.
Challengeren hadde vært utsatt både for en kollisjon med en hjort og en brann på høyre side av bilen (ifølge Carfax ble bilen erklært som «total loss» i april 2017), da Mirabelli tok fatt på jobben. En jobb som tok fire år, og som tilslutt resulterte i en såkalt «Reconstructed and Rebuilt title» hvor bilen er godkjent som «Salvage rebuilt» i North Carolina. Det er en enorm jobb som er gjort på bilen, med nye karosseripaneler laget av stål, ny front med integrerte tåkelykter, customlys, bakfanger med integrerte baklys, spoilere foran og bak, nytt eksosanlegg, takluke, flip-open tanklokk, GTX merker, 20-toms Coys felger som er innpakket i 274/40 Nitto gummi foran og 315/35 bak. Stuket er lavere enn originalt takket være senkefjærer fra Eibach, mens Challengerens 5,7-liters Hemi koblet til den originale 5-trinns automaten sørger for kreftene. Brembo-bremser, hvite Katzkin skinnseter med oransje kontrastsømmer, matt sort panser og tøffe GTX-striper er selvsagt på plass, mens Tangelo Orange lakk sørger for at man synes i trafikken.
Dette må sies å være en vellykket restomod.
Det er i det hele tatt et gjennomført bygg man snakker om, og en verdig hyllest til GTX. Bilen med 156.000 km på telleren ble lagt ut på Bring A Trailer i forrige måned og kjøpesummen endte opp på 63.000 dollar, eller sånn cirka 630.000 kroner. Noe som ikke kan sies å være noen ille pris.
En heftig muskelbil som skiller seg ut fra en vanlig Challenger.