I takt med at Cadillac skal bli et helelektrisk merke, har GM også lagt en ny plan for merket. Man skal tilbake til det Cadillac var fra 30-tallet til 50-tallet: Et superluksuriøst merke som stolt kunne smykke seg med slagordet «Standard of the world», og som konkurrerte med merker som Rolls-Royce om oppmerksomheten fra de aller rikeste.
Men de siste 50 årene har ikke vært like gjeve for det som engang var Detroits stolthet. GM fulgte ikke med i timen, og på filmlerretet ble merkets gigantiske modeller oftest assosiert med mafia og/eller pensjonister med blått hår. Det hjalp heller ikke at GM lot Cadillacs status forfalle ved å ta åpenbare lavstatus-biler og pynte de med noen Cadillac-detaljer, slik at man fikk modeller som Cadillac Cimarron og Cadillac Catera (basert på henholdsvis samme plattform som Chevrolet Cavalier og Opel Omega) som ikke akkurat konkurrerte med Rolls-Royce for å si det sånn.