Mercedes-Benz W196: Tidenes dyreste racerbil – solgt for 600 millioner kroner
Mercedes-Benz W196: Tidenes dyreste racerbil – solgt for 600 millioner kroner
Mercedes-Benz W196: Tidenes dyreste racerbil – solgt for 600 millioner kroner

Mercedes-Benz W196: Tidenes dyreste racerbil – solgt for 600 millioner kroner

RM Sotheby’s stilte med kun ett auksjonsobjekt i Stuttgart. Men noe mer trengte man da heller ikke.

I 2013 ble en Mercedes-Benz W196 som ble kjørt av Juan Manuel Fangio i 1954-sesongen solgt for 23 millioner Euro. En soleklar auksjonsrekord for en Formel 1 bil. Nå har igjen en Mercedes-Benz W196 gått under hammeren, og denne gangen gikk prisen enda mer til himmels.

RM Sotheby’s stod for auksjonen i Stuttgart, hvor kun en bil skulle auksjoneres. En Mercedes-Benz W196 i såkalt «Stromlinienwagen» utførelse, som var det Mercedes-teamet satset på når man gjorde comeback til sportens øverste divisjon i juli 1954. Da ankom man Reims-banen i Frankrike med tre Formel 1 biler kledd med karosseri som dekket hjulene, som på en sportsvogn. Det ga høy topphastighet ned de lange strekkene på Reims og Monza, men viste seg å være en svakhet på vanlige baner med høyhastighetssvinger.

Det gjorde at «Stromlinienwagen» bilene ble brukt i tre VM-løp i 1954 og ett i 1955, og bilene vant tre av disse fire. I de øvrige 8 VM-rundene i 1954 og 1955 kjørte man med et normalt karosseri, og totalt vant Mercedes-teamet 9 av de 12 VM-rundene man stilte til start i disse to årene. Det gjorde den argentinske hardhausen Juan Manuel Fangio til verdensmester både i 1954 og 1955. Det første året kjørte og vant han også to løp for Maserati mens han ventet på at Mercedes skulle bli klar til Frankrike GP, og ble således den eneste verdensmester i Formel 1 historien som har kjørt og vunnet for to ulike team i løpet av mesterskapssesongen.

Auksjonsbilen ble brukt både av Fangio uten strømlinjekarosseriet, og av Moss med strømlinjekarosseriet på Monza i 1955. Bilen er en av fire kjente komplette «Stromlinienwagen» chassisnummer 00009/54, ferdigbygget desember 1954. Den ble kjørt med vanlig karosseri av Fangio i det såkalte Formula Libre Buenos Aires Grand Prix 30.januar 1955, fjorten dager etter at Argentina Grand Prix hadde gått av stabelen hvor Fangio vant i en annen W196. Formula Libre løpet var ikke en offisiell VM-runde og tillot teamet å stille med 3-liters motor i bilen. Fangio vant også dette løpet. Det eneste offisielle Formel 1 løpet som chassis 00009/54 deltok i var Italia GP på Monza-banen i september, hvor bilen ble utrustet med «Stromlinienwagen» karosseriet for maks toppfart. Bak rattet satt Stirling Moss, som måtte bryte etter motorproblemer etter 27 runder. Han rakk imidlertid å sette løpets raskeste runde med et gjennomsnitt på 215,1 km/t.

14 ulike W196 biler ble bygget, og Mercedes-Benz beholdt alle de første årene. Imidlertid valgte man etter hvert å donere fire av bilene til ulike prestisjefylte museer, og ett av disse var Indianapolis Motor Speedway Museum hvor bilen stod utstilt fra 1965 fram til høsten 2024 da museet bestemte seg for å selge sine mest verdifulle objekter.  

Med en løpshistorikk som involverte både Fangio og Moss var det ikke rart at det hersket feberstemning da auksjonen skulle finne sted. Hvor ofte får private samlere en slik mulighet? Det førte til en intens budkrig som ikke stoppet før det hele stoppet på 51,155 millioner Euro, eller sånn cirka 600 millioner kroner.

“What a thrilling auction that was! I congratulate the lucky buyer. Very few Mercedes-Benz Silver Arrows are privately owned” uttalte Marcus Breitschwerdt, CEO Mercedes-Benz Heritage, etter å ha sett budkrigen utspille seg.