For bilentusiaster betyr ikke merket MG en billig, kinesisk elbil. Det står for flotte britiske sportsbiler og da BMW i år 2000 solgte seg ut av MG prøvde Rover desperat å redde merket, den gangen som MG Rover. Det som skulle bli redningen for det britiske merket, skulle fort vise seg å bli svanesangen. Ideen med en superbil begynte med at MG Rover kjøpte den italienske sportsbilprodusenten Qvale, som på det tidspunktet allerede hadde homologert en V8 sportsbil kalt Qvale Mangusta for det amerikanske markedet. Etter at britene hadde tegnet noen utgaver endte de til slutt opp på det som ble MG SV Xpower. Denne ble lansert for modellåret 2003. Basismodellen hadde Fords Modular V8 på 4,6 liter. Denne produserte 320 hestekrefter og kom kun med en femtrinns Tremec girkasse. Den noe mer påkosta varianten Xpower SV-R kom året etter og hadde en 5 liters Ford Modular V8 med 32 ventiler og en noen heftigere kammer. Denne nådde 100 kilometer i timen på under 5 sekunderog har en toppfart på nærmere 300 kilometer i timen. Ifølge MG Rover skulle denne motoren produsere rundt 385 hestekrefter, men det ryktes at det faktiske tallet er nærmere 410. Denne utgaven fikk du både som manuell og som automat. Totalt 82 MG SV Xpower ble laget, av disse er 42 SV-R versjoner.
For deg som får høy puls og hjertebank av bil