• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Mille Miglia Museum!
Mille Miglia Museum!
Mille Miglia Museum!
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Mille Miglia Museum!

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Refuel tok turen til museet i Italia, som er dedikert tidenes heftigste landeveisløp.

Mille Miglia er tidenes mest legendariske landeveisløp. Det ble avholdt første gang i 1927, og ble avholdt totalt 24 ganger fram til det tragiske løpet i 1957. Som navnet antyder var løpsdistansen 1000 mil, nærmere bestemt 1000 romerske mil, eller sånn cirka litt over 1500 km, og løpet gikk fra byen Brescia i nord ned til Roma, også tilbake til Brescia igjen. Alt langs vanlige veier, og den første vinneren – Giuseppe Morandi – brukte totalt 21 timer og 5 minutter (en snittfart på 78 km/t) i sin 2-liters OM.

Siden løpet var såpass spesialisert som det var, ble det naturlig nok dominert av italienske førere (i italienske biler) som kjente veiene og forholdene bedre enn andre. Kun tre ganger fikk man en ikke-italiensk vinner, først med legendariske Rudolf Caracciola i 1931 i sin Mercedes-Benz SSKL (første gang snitthastigheten oversteg 100 km/t), så Huschke von Hanstein i en sterkt forkortet versjon av løpet i 1940 i sin BMW 328, også den mest berømte triumfen av alle: Stirling Moss i sin Mercedes-Benz 300 SLR i 1955, da han og kartleser Denis Jenkinson gjennomførte det 1597 km lange løpet på 10 timer, 7 minutter og 48 sekunder, som betydde en snittfart på nærmest uvirkelige 157 km/t. Nesten 160 km/t i snitt! På vanlige veier i 1955! Over en distanse på nesten 160 mil! Utrolig er bare fornavnet.

På dette tidspunktet hadde Mille Miglia blitt en del av mesterskapet for sportsvogner, og med det økte også farten dramatisk. Løpet var åpent for alle typer motorer, og de med minst motor startet først. Så kom de største klassene til slutt. Med lange strekninger som gikk gjennom land og by kom publikum så tett som de ønsket, og det betydde at Mille Miglia var en folkefest uten like. Det var naturlig nok også et særdeles farlig løp, og fra 1927 til 1957 omkom 56 mennesker (førere og publikum totalt). Den verste ulykken kom i 1957 da Ferrari-fører Alfonso de Portago krasjet fatalt i en landsby. Han og hans kartleser omkom, men det samme gjorde også 9 tilskuere, inkludert fem barn. Det ble simpelthen for tragisk, og etter mengder av dårlig PR og søksmål, ble løpet avlyst for all tid.

Det største og mest fantastiske landeveisløp verden har sett var historie. Men mange er interessert i løpet. Det har ført til den moderne gentlemans-versjonen av løpet, og i november 2004 fikk man også til et eget museum dedikert løpet, som er huset i en av bygningene som hører til et bevaringsverdig kloster i Brescia. Byen hvor løpet startet og sluttet, og hvor du fortsatt kan føle historiens sus blant de gamle husene. Det er ikke vanskelig å lukke øynene, og tenke seg hvilken fantastisk folkefest dette løpet må ha vært. Lyden, lukten, varmen.

Museet har ikke så mange biler, og dessverre er ingen av vinnerbilene utstilt (i hvert fall ikke når jeg tok turen), men til gjengjeld er museet særdeles vakkert og stilrent utført, og det huser også noen deilige godbiter som gjør at drømmen om å engang kjøre den moderne gentlemans-versjonen av løpet dukker opp. Museet er åpent hver dag fra 10.00 til 18.00, og inngangsbilletten koster 10 Euro. Ta turen neste gang du befinner deg i Nord-Italia!

Bla deg gjennom bildekarusellen for å se noen av godbitene:

1928 OM 665 med 2-liters rekkesekser på 48 hk. Toppfart 140 kilometer i timen.
1928 OM 665 med 2-liters rekkesekser på 48 hk. Toppfart 140 kilometer i timen.
Alfa Romeo er merket man kanskje assosierer mest med Mille Miglia, og det er selvsagt flere flotte Alfaer utstilt.
Alfa Romeo er merket man kanskje assosierer mest med Mille Miglia, og det er selvsagt flere flotte Alfaer utstilt.
En nydelig 1955 AC Ace Bristol, med 2-liters Bristol rekkesekser.
En nydelig 1955 AC Ace Bristol, med 2-liters Bristol rekkesekser.
En plakat som viser alle vinnerbilene i Mille Miglia opp gjennom årene.
En plakat som viser alle vinnerbilene i Mille Miglia opp gjennom årene.
Etter å ha gått opp en trapp kommer man til dette nydelige inngangspartiet som tar deg tilbake til 1927.
Etter å ha gått opp en trapp kommer man til dette nydelige inngangspartiet som tar deg tilbake til 1927.
Etter å ha parkert bilen spaserer man ned mot selve museumsbygningen som er en del av et gammelt kloster. Ringeklokken i tårnet fungerer som den skal.
Etter å ha parkert bilen spaserer man ned mot selve museumsbygningen som er en del av et gammelt kloster. Ringeklokken i tårnet fungerer som den skal.
Heftig 1950 Fiat 508 Sport Bernardini 1100 Siluro, med 1090 ccm rekkefirer på 60 hk.
Heftig 1950 Fiat 508 Sport Bernardini 1100 Siluro, med 1090 ccm rekkefirer på 60 hk.
I ulike glassmontre finner vi ekte relikvier fra løpet, her blant annet et brev til Clemente Biondetti fra 1949. Biondetti vant Mille Miglia fire ganger.
I ulike glassmontre finner vi ekte relikvier fra løpet, her blant annet et brev til Clemente Biondetti fra 1949. Biondetti vant Mille Miglia fire ganger.
Innkjøringen til museet, en fin liten godbit å få med seg når man er i Nord-Italia.
Innkjøringen til museet, en fin liten godbit å få med seg når man er i Nord-Italia.
Legendariske Eugenio Castellotti vant løpet i 1956, her er trøyen hans og ulike brev relatert til ham.
Legendariske Eugenio Castellotti vant løpet i 1956, her er trøyen hans og ulike brev relatert til ham.
Mercedes-Benz har vært med å gi økonomisk støtte til museet, og har et eget rom helt til slutt.
Mercedes-Benz har vært med å gi økonomisk støtte til museet, og har et eget rom helt til slutt.
Museet har en flott souvenir-butikk som man kan fordype seg i etter besøket.
Museet har en flott souvenir-butikk som man kan fordype seg i etter besøket.
Museet har ikke så mange biler, men det er til gjengjeld særdeles delikat og lekkert utført.
Museet har ikke så mange biler, men det er til gjengjeld særdeles delikat og lekkert utført.
Steintøff 1948 Fiat 1100 Sport som Stanguellini har utrustet med sportslig karosseri. 1089 ccm rekkefirer på 72 hk.
Steintøff 1948 Fiat 1100 Sport som Stanguellini har utrustet med sportslig karosseri. 1089 ccm rekkefirer på 72 hk.
Underveis møter man på slike montre, som viser hvordan veiene så ut på ulike tidspunkt, med f.eks langt grovere grus og asfalt i de tidlige årene.
Underveis møter man på slike montre, som viser hvordan veiene så ut på ulike tidspunkt, med f.eks langt grovere grus og asfalt i de tidlige årene.
For deg som får høy puls og hjertebank av bil
Bli med nå
Jeg er allerede medlem
Relaterte artikler

Refuel©2023

Refuel©2023
Konto Personvern Cookies