Museo Storico Alfa Romeo
Museo Storico Alfa Romeo
Museo Storico Alfa Romeo

Museo Storico Alfa Romeo

Bli med til ett av Europas absolutt beste bilmuseer.

Bilmuseer finnes i mange varianter. Det er alt fra relativt små privateide samlinger som åpner dørene hvis man har forhåndsbestilt, til gigantiske museer hvor alle typer biler (og kanskje også andre kjøretøy) står utstilt, til rene merkemuseer – gjerne i regi av bilmerket selv.

Når det gjelder merkemuseer er det naturlig nok en fordel at bilmerket bak har finansielle muskler til å drifte et virkelig stort og flott museum med spennende arkitektur og utforming, og aller viktigst er det selvsagt at merket har en rik og flott historie med stor spennvidde, slik at det blir mange spennende biler å se i museet.

Legger man sammen alt dette mener jeg personlig at det er tre museer som stiller i en særklasse innen merkemuseer. To av dem fins i Tyskland, et fins i Italia. Jeg snakker da om Mercedes-Benz og Porsche sine museer i Stuttgart, samt Alfa Romeo sitt museum like utenfor Milano. Her får man det man håper på, og mere til. Ett enormt utvalg spennende modeller fra en rik og spennende bilhistorie, ispedd mengder med flotte racingbiler, samt arkitektur og lyssetting som er bilene verdig.

Denne gangen handler det om Museo Storico Alfa Romeo. Jeg har jo besøkt museet før, men da jeg var i nærheten for et besøk hos Zagato, passet jeg selvsagt på å ta turen innom Alfa-museet. Man kommer til ett aldeles nydelig museum, hvor man går gjennom merkets historie i form av ikoniske produksjonsbiler, ispedd mengder av heftige racerbiler samt noen spektakulære konseptbiler.

Men museet er så mye mer. På 30 og 40-tallet lagde Alfa Romeo noen av verdens vakreste biler, og fra 30 til 50-tallet var Alfa Romeo ett av de absolutt største navnene innen Grand Prix racing, og vant alt fra Tyskland GP i 1935 (hvor Nuvolari tok sin berømte seier), til triumfer på Le Mans (hvor Alfa Romeo vant fire år på rad fra 1931-1934) og de to første VM-titlene for sjåfører i Formel 1 i 1950 og 1951. Dette får man et godt og riktig inntrykk av på museet, men i tillegg har man selvsagt også senere tids løpsbiler som DTM-biler og sportsvognracere fra 70-tallet, det bare pøser på. Her er det høydepunkt etter høydepunkt!

Liker du gode merkebil-museer er som sagt også Porsche-museet i Stuttgart et must