Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger
Dodge Challenger Convertible
Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger

Muskel-ikonene avlives: 2023 blir siste modellår for Charger og Challenger

Dodge Challenger endelig som Convertible, og seks andre spesialmodeller følger etter.

Dodge er blitt kjent som selve performance-merket av de amerikanske bilmerkene, og deres Challenger har sakte men sikkert spist seg oppover salgslistene til den endte opp med å bli USAs mest solgte muskelbil foran Ford Mustang (mens Chevrolet Camaro er milevis bak) i 2021.

Men 2023 blir det siste modellåret for Charger og Challenger, og produksjonen vil stoppe i desember 2023. I deres ære vil Dodge lage syv ulike Special Editions, som vil komme ut med jevne mellomrom fram til produksjonsstoppen. At de to modellene har overlevd såpass lenge som de har gjort, er egentlig utrolig. For i tur og orden har DaimlerChrysler, Cerberus, FCA og nå Stellantis vært eiere av Dodge.

Dodge Charger måles vanligvis ikke i salg mot Challenger/Mustang/Camaro, da det er en litt annen type muskelbil, men gjør man det, så er Charger så langt i år den suverene vinneren med 38.459 solgte enheter i løpet av de seks første månedene, foran Mustang (26.244) og Challenger (25.682). Det er altså ikke sviktende salg som gjør at Dodge har kommet fram til denne beslutningen (Camaro solgte for øvrig bare 11.255 biler i samme tidsrom).

Som de fleste skjønner handler det om politikk, og satsing på fremtiden hvor alt skal handle om grønne verdier og ladestasjoner. I et slikt landskap har ikke Charger og Challenger dessverre lenger noen plass. I påvente av det uungåelige får man heller vente og se hvilke syv spesialmodeller som Dodge vil gi oss som farvel, og den syvende og siste av disse vil bli en slags «last of its kind». Ryktene sier at den skal avdukes på SEMA i november, som i så fall også betyr at vi mest logisk vil få se de seks andre før november.

Øvrige vanlige modeller vil få en «Last Call» plakett under panseret, hvor man kan se kjøretøyets silhuett sammen med ordene «Designed in Auburn Hills» og «Built in Brampton». Dette kan nok bringe inn noen ekstra kroner når bilene kommer på bruktmarkedet. Direct Connection vil også øke sine produkter i utstyrskatalogen til Dodge, inkludert ulike karbonfiber-detaljer i samarbeid med SpeedKore, og du kan regne med at flere spreke fargevalg vil bli tilgjengelig.

Den største nyheten er kanskje at Dodge endelig vil tilby Challenger som Convertible. Det vil bli gjort av Florida-baserte Drop Top Customs, som har nesten 50 års erfaring med bygging av åpne biler, men selve bestillingen gjøres som vanlig, og man kan hente bilen sin hos forhandler. Bilen vil bli stivet opp chassismessig og får en elektrisk soft-top med bakrute i glass, og du kan bestille Convertible på alle utgaver fra R/T og oppover, som betyr at du altså kan kjøpe deg en Hellcat Convertible. Prisen for å kjøre uten tak er 25.999 dollar i tillegg til det bilen ellers koster (som et eksempel blir da en R/T Convertible cirka 66.000 dollar), men Dodge bemerker at den endelige prisen er opp til forhandler. Challenger Convertible vil være tilgjengelig nå som 2022-modell, og etter det som 2023-modell. Ikke bli overrasket hvis det blir stor etterspørsel etter Challenger Convertible, som altså endelig kommer i salg.