Mustang GTD under 7 min. rundt ringen - Hvem sa at amerikanske biler ikke svinger?
2025 Mustang GTD rundt ringen.
Mustang GTD under 7 min. rundt ringen - Hvem sa at amerikanske biler ikke svinger?

Mustang GTD under 7 min. rundt ringen - Hvem sa at amerikanske biler ikke svinger?

Blir dermed den første amerikanske serieproduserte bilen som kommer i mål på mindre enn 7 minutter.

Som mange sikkert allerede vet så er Nürburgring den ultimate testen for performance-biler i dag. Dermed var det også naturlig at Ford tok med den ultimate Mustangen dit for å gjøre opp med europeerne på sin egen hjemmebane. Resultatet? Mustang GTD ble den første amerikanske produksjonsbilen som fullførte ringen på under 7 minutter. Nærmere bestemt 6:57.685

Runden ble satt i august, og det var ikke langt i fra at forsøket ble spolert takket være fuktig vær. Heldigvis for amerikanerne så lysnet det opp underveis i forsøket, og fabrikkfører Dirk Müller kunne ta sin 2025 Mustang GTD ut på banen. De klarte å fullføre tre runder, og 7-minuttersbarrieren ble brutt allerede på første runde. Müller forteller selv at han tror de har mer å gå på: - Vi visste at banen ikke var helt der, med tanke på at den ikke var helt tørr, samtidig som det var utrolig varmt den dagen. Ting var ikke ideelt, så det får oss til å tro at vi kan gå enda fortere.

Se Mustang GTDen bryte 7-minuttersbarrieren i deres egen Youtube-video:

Den kommende Mustang GTD og sine 815 hestekrefter ble dermed den femte raskeste produksjonsbilen rundt banen. Den legger seg mellom Porsche 992.1 GT3, og den samme bilen utstyrt med Manthey Performance Kit.

Greg Gooddall, GTD chief program engineer, har vært hos Ford i 22 år, og jobbet på alle Mustangene siden fjerdegenerasjonen. De siste to årene har han og hans team jobbet hardt for å gjøre Mustang GTD til en superbil. Gooddall sa nylig til Car and Driver at hans hovedfokus fra dag en var å få bilen under 7 minutter rundt ringen. Selv om de nå har fått til dette, så er jobben langt fra ferdig:
- Jeg skal ikke spekulere i hvor mye fortere vi kan kjøre. Det har ikke noe å si. Det som betyr noe, er hva vi får til på banen. Vi vil ha mer. Vi sier oss ikke ferdige.