Nå er den her! – Dodge sin El-muskelbil «Charger Daytona» offisielt presentert
Bilen kommer i høst, og startprisen blir omtrent 630 000 kroner før avgifter.
Nå er den her! – Dodge sin El-muskelbil «Charger Daytona» offisielt presentert

Nå er den her! – Dodge sin El-muskelbil «Charger Daytona» offisielt presentert

Elsk den eller hat den. Man kan i alle fall ikke si at Dodge ikke prøver

At Dodge lenge har hatt planer om å lage en elektrisk muskelbil har vært kjent en god stund nå. Etter hvert som ventetiden har gått har de også både vist frem konseptbiler, samt presentert en del ville løsninger for at du skal savne den gamle V8eren litt mindre. Blant annet har de gitt den en helt vill lyd. For mens andre elbiler skryter av å være stillegående, så høres Dodge Charger Daytona godt. Veldig godt. 126 Db godt!. I forrige uke kunne vi også fortelle at Dodge planlegger å skape en falsk vibrasjon i bilen for at du skal savne den gamle Hemi-motoren minst mulig.

Nå er den altså offisielt presentert. 2024 Dodge Charger Daytona kjører på med et 400-volt system, har firehjulstrekk som standard, over 500 km rekkevidde, og topputgaven kommer med «drift» og «donut» moduser. Man må bare elske Dodge for slike ting. Bilen representerer ikke bare fødselen av Dodges første muskelbil, men også den første «elektriske muskelbilen». For mens Ford klistrer en Mustang-logo på en kjedelig SUV, og Camaros framtid er mildt sagt usikker, så lager Dodge en genuint interessant elbil. Dodge CEO, Tim Kuniskis, sier det vel best:
«El-biler er laget for å være grønne og politisk korrekte, men 2024 Dodge Charger Daytona er ikke det!».

Den elektriske utgaven kommer i flere versjoner. Alle leveres i 2-dørsutførelse (en firedørsutgave er planlagt til 2025), og firehjulstrekk som standard. R/T-utgaven kommer med 496 hestekrefter, 548 Nm dreiemoment, og over 500 km rekkevidde, mens Scat Pack kommer med hele 670 hestekrefter, 850 Nm dreiemoment, og rekkevidde på 418 km. Det vil si at begge versjonene er mer kraftfulle enn den gamle Hemien, selv med Scat Pack. Selv om Dodge dropper V8eren, så er bilen fortsatt mulig å skaffe seg i en Sixpack-variant, med Stellantis sin 3-liters Hurricane rekkesekser med twin turbo. Denne vil komme i 2025, og vil ha 550 hestekrefter.

Det føles rart å snakke om ladetider på en Charger, men Daytonaen vil i alle fall ha en 11,0 kW-lader om bord, og har en høyeste ladehastighet på 183 kilowatt. Det vil si at den lader fra 20% - 80% på omtrent 28 minutter. Bilen vil også komme med en såkalt «Power Shot». En modus som gjør at du kan ta ut maksimalt av dens effekt, og legger til 40 hestekrefter i opp til 15 sekunder. Denne kan du bruke hvert 30. sekund, men det vil naturligvis gå drastisk utover rekkevidden. Perfekt for drag racing, kanskje?

La oss ta noen flere tall. Daytona R/T vil gjøre 0-100 på 4,7 sekunder, 13,1 sekunder på kvartmila, og har en øverste fartssperre på 220 km/t. Scat Pack gjør 0-100 på 3,3 sekunder, kvartmila på 11,5 sekunder, og har fartssperre på 215 km/t. Naturligvis er elbiler raskere enn fossilbiler, men der andre produsenter fokuserer på teknologi som er ment for å være mest mulig batterisparende, gjør Dodge det motsatte. De går for mest mulig effekt. For eksempel er bilen utstyrt med 275mm dekk som standard, mens Scat Pack kan leveres med banepakke med Goodyear Eagle F1 Supercar-dekk på 305/35ZR-20 i front, og 325/35ZR-20 bak. Slike ser du ikke på en annen elbil i dag!

Track Pack kommer også med nevnte drift- og donut-modus, 16,1 tommer Brembo skivebremser med regenerering av batteriet, Race-prep-modus, som er designet for å kjøle eller varme batteriet, alt ettersom hvordan bilen kjøres, samt loggføring og opptak av både video og motordata. Akkurat hvordan bilen vil høres ut er enda ikke helt kjent, til tross for at de har presentert konseptet. Dodge fintuner enda hvordan deres «Fratzonic chambered Exhaust» skal bli, men det blir sagt at den skal låte like høyt som dagens Hellcat, altså 126 dB. Denne funksjonen kan selvfølgelig slås av, og det hadde ikke vært Dodge om den modusen ikke het «Stealth mode».

Utseendemessig så er ikke bilen veldig ulik konseptene som har vært presentert så langt. Stilen drar klart med seg designtrekk fra tidligere Chargere. Den har både vinge bak og luftinntak foran som er bygget for å maksimere marktrykk. Den får også et temmelig brukbart bagasjerom. Både årets todørs og neste års firedørsutgave vil dele samme plattform, som betyr at bilen får en akselavstand på drøye 3 meter. Todørsutgaven blir 5,2 meter lang. Så over til problemet som alle el-biler har. Vekt. For bilen blir 680 kg tyngre enn den allerede ganske tunge Hellcaten. Altså blir den nærmere 2,7 tonn.

Innvendig har også Dodge holdt seg ganske nære konseptet, med et dashbord som har enten en 10,3 tommer, eller 16 tommers instrumentkluster, samt en 12,3 tommers berøringsskjerm i midten. Denne drives av Uconnect5, og gir tilgang til både Apple CarPlay og Android Auto. Man har også en digital nøkkel på telefonen som gir tilgang til både apper og bilens funksjoner. Rattet har fått et mer firkantet utseende, og den klassiske pistol grip girvelgeren er på plass. Man kan også få head-up display, 18 Alpine høyttalere, panoramisk soltak og ambient light interiør. RT blir levert med en mix av stoff og vinyl, mens andre pakker kommer med skinnseter og andre typer stoler.

Hva prisen blir har ikke Dodge gått ut med enda, men man antar at den billigste utgaven, altså R/T vil starte på omtrent 630 000 kroner før norske avgifter. Bilen vil komme ut på markedet denne høsten. Så blir det spennende å se om Dodge har klart å overbevise sine vanlige V8 kunder til å skaffe seg verdens første elektriske muskelbil!