Nå er det slutt – Volkswagen har bygd sin siste VR6-motor
Volkswagen Corrado VR6
Nå er det slutt – Volkswagen har bygd sin siste VR6-motor

Nå er det slutt – Volkswagen har bygd sin siste VR6-motor

Den smått legendariske motoren har nå sunget sin siste sang.

Det blir lenger og lenger mellom de gode bilnyhetene for oss som liker forbrenningsmotorer, og det blir tettere og tettere mellom de dårlige. Nå er det på nytt tid for å finne frem gravølet, for Volkswagen har bygd sin siste VR6-motor. Det er over 30 år siden den første av 1,87 millioner slike motorer ble bygd. På LinkedIn har kommunikasjonssjef i Volkswagen, Andreas Schleith, skrevet en hyllest til VR6-motoren og bekreftet at den nå forsvinner.
- 12. desember 2024 markerer en historisk dag for Volkswagen. Etter 34 år og nesten 1,87 millioner produserte enheter, takker den ikoniske VR6-motoren for seg. Jeg kan fortsatt huske lanseringen av Golf VR6 – den første Golfen med seks sylindre, 2,8-liters slagvolum og 174 hestekrefter. VR6 ble introdusert under Genève-utstillingen i 1991 og var revolusjonerende i måten den kombinerte kraften og dreiemomentet til en V6-motor, med kompaktheten til en rekkemotor. Den har stått i alt fra Atlas, Bora, CC, Corrado, Eos, Golf, New Beetle, Passat, Phaeton, Touareg til Porsche Cayenne og til og med Winnebago bobiler. Dette ingeniørvidunderet satte sine spor over hele kloden. En hjertelig takk til teamene som gjorde denne legenden mulig. VR6en kan nå trekke seg tilbake, men legenden brøler videre, sier Andreas i sitt innlegg på LinkedIn.

Som nevnt ble VR6 lansert i 1991 i tredje generasjon Volkswagen Passat og Volkswagen Corrado. Det spennende med VR6 er måten de har valgt å plassere sylindrene for å spare plass. Det er en V-motor, men sylindrene står forskjøvet fra hverandre, noe som gjør at alt kan stå nærmere hverandre og at vinkelen på motoren kan være veldig smal. Dermed kan de bruke en topp, istedenfor to som det er på tradisjonelle V-motorer.

Det har vært mange utgaver av motoren, og den har vært montert i mye. Stort sett har den vært plassert i Volkswagen, men Audi, Seat, Skoda og Porsche er bilmerker som også har brukt den. I tillegg har den blitt brukt i en Mercedes og noen gaffeltrucker. Det dukket også opp en VR5-utgave på 90-tallet. VR6 hadde sin absolutte topp i Volkswagen Passat R36 og andre generasjon Porsche Cayenne. Da hadde slagvolumet økt til 3,6 liter og effekten var på 295 hestekrefter.

Som en følge av at turbomotorer har blitt mer effektive og at V6-motorene som lages nå er mer kompakte, så har ikke VR6 lenger den posisjonen den hadde da den ble lansert i 1991. Nå har elektriske motorer også tatt over hvor det før kunne vært naturlig å ha en VR6. Volkswagen har derfor laget sin aller siste og lukker med det et spennende kapittel med en underlig motor, med en nydelig motorlyd.