Det blir lenger og lenger mellom de gode bilnyhetene for oss som liker forbrenningsmotorer, og det blir tettere og tettere mellom de dårlige. Nå er det på nytt tid for å finne frem gravølet, for Volkswagen har bygd sin siste VR6-motor. Det er over 30 år siden den første av 1,87 millioner slike motorer ble bygd. På LinkedIn har kommunikasjonssjef i Volkswagen, Andreas Schleith, skrevet en hyllest til VR6-motoren og bekreftet at den nå forsvinner.
- 12. desember 2024 markerer en historisk dag for Volkswagen. Etter 34 år og nesten 1,87 millioner produserte enheter, takker den ikoniske VR6-motoren for seg. Jeg kan fortsatt huske lanseringen av Golf VR6 – den første Golfen med seks sylindre, 2,8-liters slagvolum og 174 hestekrefter. VR6 ble introdusert under Genève-utstillingen i 1991 og var revolusjonerende i måten den kombinerte kraften og dreiemomentet til en V6-motor, med kompaktheten til en rekkemotor. Den har stått i alt fra Atlas, Bora, CC, Corrado, Eos, Golf, New Beetle, Passat, Phaeton, Touareg til Porsche Cayenne og til og med Winnebago bobiler. Dette ingeniørvidunderet satte sine spor over hele kloden. En hjertelig takk til teamene som gjorde denne legenden mulig. VR6en kan nå trekke seg tilbake, men legenden brøler videre, sier Andreas i sitt innlegg på LinkedIn.