Nå er det slutt for legenden Nissan GT-R
Nå er det slutt for legenden Nissan GT-R
Nå er det slutt for legenden Nissan GT-R

Nå er det slutt for legenden Nissan GT-R

Det kommer nå to spesialutgaver som markerer slutten på 17 legendariske år.

Etter 17 strålende år, nærmer det seg nå slutten for legendariske GT-R R35.  Da bilen ble lansert av Nissan i 2007 rystet Nissan superbil-verden med hvor heftig disse bilene var. GT-R knuste biler i prisklasser langt over seg og ble dermed målestokken for superbiler i en periode. Siden den gang har det kommet to større facelifter, men oppskriften med 3,8 liters twin turbo V6, automatgir og firehjulstrekk har forblitt den samme. 

Det kommer nå to utgaver som vil markere slutten på 17 legendariske år. Utgavene vil hete Skyline og Takumi Edition. Begge vil fungere som premiumutgaver. Skyline vil kun komme i Bayside Blue med blått interiør og Takumi vil kun komme i Midnight Purple. De fleste vil kjenne igjen Bayside Blue fra den smått legendariske Skyline R34, en bil som ble udødeliggjort i «The Fast and The Furious»-filmene.

Les også: Fra kondemnert til kortløs-maskin – 2009 Nissan GT-R

I Japan brukes begrepet «takumi» for å beskrive en mesterhåndverker som har perfeksjonert ferdighetene sine over år med møysommelig arbeid og engasjement. Den er forbeholdt de som er helt i toppen av yrket sitt. Ved Nissans motorfabrikk i Yokohama er fire menn utpekt som «takumi». De er de eneste som setter sammen motorene som du får i GT-R. Takumi vil få karbonkeramiske bremser, Rays-felger i gull og bredere frontfanger. Begge spesialutgavene vil ha 3,8 liters VR38DETT motor på 565 hestekrefter, sekstrinns transaksel og firehjulstrekk. Det har så langt ikke blitt skrevet noe om hvor mange av hver utgave som vil produseres. Prislappen skal ligge rundt 153.000 amerikanske dollar, eller 1,7 millioner norske kroner med dagens kurs.