Nå er rekorden for en 300SL slått!
En makeløs bil som solgte for en makeløs sum.
Nå er rekorden for en 300SL slått!

Nå er rekorden for en 300SL slått!

En slik bil dukker veldig sjelden opp til salgs, og da er det ikke så rart at den ble fire ganger dyrere enn en vanlig 300SL.

Mercedes-Benz 300SL var femtitallets mest berømte sportsbil, og noen vil også kalle den verdens første superbil. Det medførte legendestatus fra dag en, og prisene har økt deretter.

Mercedes-Benz 300SL (W198) fra 1954 var gateversjonen av racerbilen 300SL (W194), som hadde dukket opp i 1952, og som vant både 24-timers løpet på Le Mans og Carrera Panamericana det året. Dermed var det ingen tvil om at den vanlige 300SL var en formidabel sportsbil, og den leverte på alt fra ytelser (260 km/t toppfart med den rette utvekslingen), til et episk vakkert design med måkevingedører.

Spesielt sjelden er den dog ikke – 1400 Coupeer ble bygget fra 1954-1957, fulgt av 1858 Roadstere fra 1957 til 1963 – så 300SL er et vanlig syn på klassikermesser verden rundt, og på auksjoner verden rundt. Men av alle bilene produsert finnes det også 29 i såkalt «Leichtmetallausführung», altså lettmetall-utførelse. Det betydde at stålkarosseriet ble byttet ut til fordel for et aluminiumskarosseri, mens glassvinduene ble erstattet med pleksiglass, noe som ga en total vektbesparelse på 95 kg. I tillegg fikk bilene mer effekt (hvassere kamaksel, høyere kompresjon osv) i den såkalte NSL-motoren, samt ventilerte trommelbremser foran, stivere fjæringskomponenter og Rudge-felger. Hele pakken var ment å skulle gjøre bilen mer konkurransedyktig i racingsammenheng, for gentlemanskjørere som ønsket å ta med bilen ut på bane.

Det betyr at disse 29 bilene er ekstremt ettertraktet i samlerkretser, så når RM Sotheby’s hadde en av dem til salgs på sin auksjon i Phoenix, Arizona nå nylig ble det budkrig. Bilen stammer fra 1955, og var 13 av 24 lettmetall-biler bygd det året (5 til ble bygget i 1956). Den ble bestilt av Joseph F. Weckerle, den offisielle Mercedes-agenten i Casablanca, Marokko, som på option-listen krysset av for 3.42 utveksling, Becker radio og 270 km/t speedometer.

Auksjonsbilen framstod som tilnærmet original, med unntak for girkassen som på et tidspunkt er blitt byttet ut med en fra en 1957-modell, samt at pleksiglassrutene er blitt erstattet med vanlig glass. Mange av lettmetall-bilene har på et eller annet tidspunkt fått reparasjoner utført på karosseriet, siden det tynne aluminiumet gjør at det veldig lett blir bulker, men auksjonsbilen var nærmest plettfri i så måte.

Prisrekorden for en 300SL var fra 2012, da en annen av lettmetall-bilene gikk for 4,2 millioner dollar. Den rekorden ble nå slått, for budkrigen endte opp på 6,8 millioner dollar, eller 61 millioner kroner om du vil. Dette er langt over det du må betale for en vanlig 300SL, og til sammenligning ble en av disse solgt for 1,7 millioner dollar (15 millioner kroner) på den samme auksjonen.