Nå kan du kjøpe Carroll Shelbys egen råtass
Nå kan du kjøpe Carroll Shelbys egen råtass
Nå kan du kjøpe Carroll Shelbys egen råtass

Nå kan du kjøpe Carroll Shelbys egen råtass

En Shelby-modell eid av Carroll Shelby, det må da bli dyrt tenker du? Ja og nei.  

Carroll Shelby er et legendarisk navn innen bilverdenen, og hans status gikk nærmest i taket etter Hollywood-filmen «Ford v Ferrari» i 2018. Cobraer og spesielle Mustanger med hans navn på er dyre samleobjekter, men det finnes også biler som han stod bak som enn så lenge ikke har opplevd at prisene har gått gjennom taket.

En av disse er Dodge Omni GLHS, som var en av åttitallets absolutt råeste hot hatches, eller GTI-biler hvis man vil bruke et mer norsk uttrykk. Dodge Omni (og søskenbilen Plymouth Horizon) var en amerikansk versjon av Simca Horizon, og var fra introduksjonen på det amerikanske markedet i 1978 en ganske så sedat og kjedelig småbil. Men dette endret seg da Carroll Shelby fikk lov å ta en titt på bilen. Shelby drysset sin magi over mange Chrysler-produkter, og dermed kom Omni GLH, som stod for Goes like hell. I 1985 fikk bilen turbo, og med 146 hk var den et virkelig råskinn. Men Shelby tok den enda lenger, og gjorde GLH-T til GLH-S i 1986, og hele 175 hk fra den firesylindrete turbomatede 2,2-liters motoren.

Den ekstra bokstaven S stod for S’more, altså Goes like Hell and then some more, og med stive fjærer, justerbare Koni-dempere, 5-trinns manuell girkasse, seriøse Goodyear Gatorback dekk og mange andre sportslige forbedringer ble bilen et aldri så lite performance-ikon. Og hvis du i dag syns 175 hk høres stusslig ut kan det være verdt å nevne at en Porsche 944 på den tiden hadde 143 hk. 0-60 mph gikk unna på 6,5 sekunder i en sky av dekkrøyk fra forhjulene, en akselerasjonstid som var kjappere enn de heteste europeiske GTI-bilene på den tiden. Den var også raskere på kvartmila enn Camaro og Firebird med 305 V8.

Kun 500 slike GLHS ble laget til modellåret 1986, og de dukker ikke ofte opp til salgs. Men nå kan du kjøpe nummer 86, som også var eid av Carroll Shelby selv i mange år. Bilen vil gå under hammeren hos Mecum Auctions denne måneden, og bud kan gis fra 15. januar. Bilen er også no reserve, som betyr at noen vil gå hjem med bilen uansett hvor lavt budet blir. Noe røverkjøp vil du neppe klare, for Mecum regner med en pris mellom 50 og 75.000 dollar. Det er en relativt stiv pris sammenlignet med f.eks nummer 189 som gikk for 17.255 dollar i 2019. Men den bilen hadde ikke Carroll Shelby sitt navn på registreringsdokumentene…

Så her er det bare å gå inn på hjemmesiden til Mecum Auctions, registrere seg for budgivning og gønne på. Ingen i Norge har en GLHS (så vidt vi vet), så her kan du få noe som virkelig skiller seg litt ut. Shelbys egen 427 Cobra vil også selges nå i januar, men der regner man med at prisen blir rundt 2 millioner dollar, så sånn sett er denne GLHS en billig inngang til den høyst eksklusive «Eid av Carroll Shelby i egen person-klubben».