Nå kan du kjøpe drømmepadda!
Nå kan du kjøpe drømmepadda!
Nå kan du kjøpe drømmepadda!

Nå kan du kjøpe drømmepadda!

27 håndbygde eksemplarer ble bygget, dette er en virkelig sjelden godbit!

Citroën DS har forlengst blitt en ettertraktet klassiker, men nå kan du sikre deg en DS som vil får vanlige DS-modeller til å blekne. Auksjonshuset Bonhams skal nemlig selge en supersjelden 1969 DS21 Majesty-modell, som ble håndbygget av karosserimakeren Chapron i Paris.

Bilen med chassisnummer 4637101, skiller seg umiddelbart ut fra en vanlig DS med en mer oppreist C-stolpe som gir mer plass for baksetepassasjerene. Det er et viktig poeng, for Majesty henspiller på majestetiske passasjerer, og bilen var tiltenkt statsoverhoder og andre personer hvor prislappen ikke spilte noen rolle. For det rette majestetiske uttrykket ga også Chapron bilen en mer kantete bakende, samt et mer luksuriøst interiør.

27 slike biler ble laget i Chaprons lokaler, med mye krom på nedre del av karosseriet og polerte aluminiums-hjulkapsler, samt en elegant kromlist som går fra forskjermen til frontdøren, pluss subtile Chapron og Majesty emblemer som en siste touch. Auksjonsbilen er lakkert i fargen Midnight Blue, og innvendig finner man air-condition med luftedyser foran og bak, instrumenter og målere fra Jaeger, askebeger for alle passasjerer og klokke montert på dashbordet. Setene og dørpanelene har Havana beige skinn, som kombinert med nydelige trepaneler på dashbordet og brune ulltepper på gulvet gir bilen et særdeles smakfullt og luksuriøst uttrykk. 

Chapron viste fram sin første Majesty i 1964, og fram til 1969 ble som nevnt 27 biler laget. De tre siste som ble bygget ble basert på faceliften som kom til modellåret 1968 med et mer strømlinjeformet lykteparti, hvor de fire frontlyktene var under et glassparti, og hvor det innerste paret dreide med rattets bevegelser. Dermed er auksjonsbilen en av tre med dette frontpartiet.

Bilen selges på auksjonen som No Reserve, som betyr at den som byr høyest får bilen, enkelt og greit. Selve auksjonen finner sted 3.juli i Gstaad i Sveits (man kan selvsagt by online hjemmefra om man vil), så her har man muligheten til å sikre seg en skikkelig godbit. Bilen forventes å selge for et sted mellom 50 og 100.000 sveitsiske francs, som blir sånn cirka mellom 500.000 og 1.000.000 kroner med grovregningskalkulatoren, som slettes ikke høres ille ut.