Nå kan du kjøpe en helt unik og mystisk bil ingen har sett før
Ikke den peneste front bilverdenen har sett.
Nå kan du kjøpe en helt unik og mystisk bil ingen har sett før

Nå kan du kjøpe en helt unik og mystisk bil ingen har sett før

Liker du amerikansk og italiensk bilsamarbeid så kan dette være noe for deg.

Buick. Ett navn som bringer fram klassiske modellnavn som Riviera, Regal og Roadmaster. Men ikke alt Buick har foretatt seg har vært like bra, og nå har du sjansen til å sikre deg noe som fra aller nederste hylle rent designmessig. På plussiden kommer det faktum at den er både supersjelden – den eneste i sitt slag, det kan ikke bli mer sjeldent enn ett eksemplar! - og mystisk. Så mystisk at den ikke engang har ett modellnavn.

Bilen er en Buick prototype fra 2002 (oppført som Buick hatchback prototype i mangel på ett modellnavn), og den skal nå selges av auksjonshuset Mecum under deres auksjon i Chicago 13-15 oktober. Detaljer og spesifikasjoner er mangelfulle (mildt sagt), men ifølge Mecum tror man at 3 slike biler ble bygd. En som Buick (altså auksjonsbilen) og to som Chevrolet, og man tror at de to med Chevrolet merker har blitt kastet på skroten. Noe som gjør auksjonsbilen enda mer unik.

Triptelleren viser 239 km, og bilen har stått lagret innendørs i 18 år. Siden det er en prototype har den ingen title, og er altså ikke godkjent for bruk på gaten. Motoren er en 1,5-liters firesylindret motor, knyttet til en 5-trinns manuell gearkasse. Motoren har Buick-merker, men data utover dette er ikke kjent.

Mer interessant og mystisk er det kanskje at triptelleren er i kilometer og ikke miles, og løsningen på dette ligger nok i at man kan se Magneti Marelli merker på instrumentene, noe som tyder på at FIAT-forbindelsen nok er sterkere enn bare designet (og det veldig enkle interiøret) som minner om FIAT Panda 2003-2012 (kan bilen være bygd på Panda-plattform?). På tidlig 2000-tall var det et godt samarbeid mellom FIAT og GM, og de to hadde en samarbeidsavtale fra 2000 til 2005.

Det var en avtale av det mildt sagt uvanlige slaget, som startet med at GM kjøpte 20 prosent av FIAT i 2000 for 2,4 milliarder dollar. Avtalen ga GM tilgang til billige dieselmotorer fra Europa, men endte i fadese for GM som måtte betale FIAT 1,55 milliarder Euro for å slippe å kjøpe hele FIAT. Onde tunger viser gjerne til denne historien hvor GM betalte store summer både for å samarbeide med FIAT, for så å betale store summer for å komme seg ut av samarbeidet, som et kroneksempel på hvor dårlig ledet GM var på denne tiden, og som også førte til at konsernet gikk konkurs i 2009.

Hva auksjonsbilen vil gå for er umulig å si, da det er ingenting å sammenligne med. Spennende prototyper kan oppnå store summer på auksjon, men denne bilen er langt fra spennende. Det hjelper kanskje ikke engang at den er den eneste kjente i verden. Men er du av den typen som er sykt interessert i samarbeidet mellom GM og FIAT på tidlig 2000-tall, så kan dette være noe for deg, og mulighetene for en hyggelig auksjonspris er så absolutt til stede! Løp og kjøp!