Nå kan du kjøpe Mercedesen som tidenes beste fotballspiller eide
Nå kan du kjøpe Mercedesen som tidenes beste fotballspiller eide
Nå kan du kjøpe Mercedesen som tidenes beste fotballspiller eide

Nå kan du kjøpe Mercedesen som tidenes beste fotballspiller eide

450 SLC 5.0 er bil for kjennere, og her får du virkelig kul eierhistorikk på kjøpet.

Fotballfans med korttidsminne har en tendens til å krangle om Messi vs Ronaldo som såkalt GOAT. Et tåpelig uttrykk for Greatest of all time, og ekstra tåpelig all den tid ingen av dem er i nærheten av å ha vært like god som den aller beste fotballspiller gjennom alle tider: Diego Armando Maradona.

Den argentinske juvelen førte Argentina til to VM-finaler på rad, og han klarte også kunststykket å ta Napoli – som aldri hadde vunnet den italienske serien før – til to ligatitler i 1987 og 1990, samt UEFA-cup seier i 1989. En utrolig prestasjon, særlig siden Napoli aldri har vunnet ligaen igjen siden Maradona måtte forlate klubben i 1990. Han regnes naturlig nok fortsatt som en gud i Napoli, og banen heter i dag Stadio Diego Armando Maradona.

I 2022 ble Maradonas nummer 10-skjorte som han brukte under den berømte kampen mot England i VM 1986 solgt for svimlende 85 millioner kroner på auksjon, noe som gjorde den til tidenes dyreste sports-memorabilia objekt. Syns du det ble for dyrt, har du nå imidlertid sjansen til å sikre deg et Maradona-objekt på fire hjul, som skal selges av auksjonshuset Bonhams under deres såkalte Grandes Marques du Monde à Paris-auksjon under Retromobile i Paris 2.februar. Estimert salgspris er €150,000-200,000, og bilen vi snakker om er en nydelig signalrød 1980 Mercedes-Benz 450SLC 5.0.

Bilen ble gitt ny til Maradona da han spilte for Boca Juniors i Argentina, etter en pengeinnsamling av innflytelsesrike supportere, for å vise deres takknemlighet for det Maradona presterte på banen.  Maradona kjørte på det tidspunktet en Fiat 125, så det ble en brå overgang da Mercedesen ble overrakt til ham av ingen ringere enn Juan-Manuel Fangio, 5 ganger verdensmester i Formel 1 på 50-tallet, og senere både importør og ambassadør for Mercedes-Benz.

SLC 5.0 var toppen av SLC-treet, og var en homologering-modell bygd for Rally-VM. I motsetning til vanlig 450 SLC hadde bilen lettvekts-aluminiumspaneler, en 5-liters alublokk V8 på 240 hk, og spoiler foran og bak. Det holdt til en toppfart på 209 km/t, og bilen utmerket seg på lange harde rallyløp, hvor dens solide konstruksjon virket i bilens favør. Det gjorde at Björn Waldegård som i 1979 var på vei mot den aller første VM-tittelen for førere i Rally-VM, skiftet fra Ford til Mercedesen for å kunne delta i det avsluttende Elfenbenskysten-rallyet i en slik SLC. Den sørget for at svensken tok andreplassen i rallyet (bak Hannu Mikkola i en annen SLC) og VM-tittelen for førere.

I 1980 satset Mercedes tyngre, og SLC var på pallen i fire ulike rally, med seier i Elfenbenskysten-rallyet som toppen av kransekaken. 450 SLC 5.0 ble etterfulgt av 500 SLC (hvor V8-motoren gikk ned fra 5025 ccm til 4973 ccm), og totalt ble det bygget 2769 biler med 5-liters åtter, fordelt på 1636 eksemplarer av 450 SLC 5.0 og 1133 eksemplarer av 500 SLC.  Produksjonen av 450 SLC 5.0 gikk fra september 1977 til mars 1980, før 500 SLC overtok fram til produksjonen av den opphørte i slutten av 1981.

Maradonas bil har med årene vært innom ulike private samlinger i Argentina og USA, og er i utsøkt tilstand med 62.000 km på telleren. Philip Kantor, International Chairman fra Bonhams Motoring uttalte: "With the World Cup match between Argentina and Mexico taking place this weekend, we are delighted to announce that we will be offering this exceptional motor car – and piece of sporting memorabilia – belonging to Maradona, who led his national team to World Cup victory in Mexico in 1986. We are sure that the SLC will score highly at the rostrum in Paris."

Bonhams solgte for øvrig en annen Maradona-bil i 2021, da en 1992 Porsche 911 Carrera 2 'Works Turbo Look' Cabriolet, som han eide da han spilte for Sevilla i 1993, ble solgt for €483,000, som var nesten det dobbelte av estimert pris. Ikke se bort fra at Mercedesen også kan komme til å gå for langt mer enn estimert pris.