Nå kan rallylegenden bli din!
Nå kan rallylegenden bli din!
Nå kan rallylegenden bli din!

Nå kan rallylegenden bli din!

Denne lommeraketten er perfekt for deg som liker små biler med mye futt.

Renault R5 eller R5 Turbo ble lansert av Renault I Brussels Motor Show I 1980 og har siden den gang vært en klassiker. Bilen var i utgangspunktet ment for Rally, men ble solgt som en gateversjon. Det ble totalt bygd 4987 biler (1820 av Turbo 1 og 3167 av Turbo 2). Bilen kom med midtmotor og bakhjulstrekk. Turbo 1 hadde 1,4 liters motor med Bosch K-Jetronic Garrett T3 som klemte ut 160 hestekrefter og 221 Nm.  

Renault brukte et modifisert Renault 5-chassis som de modifiserte, men selv om bilene ser like ut er de drastisk annerledes i drivlinje og oppheng. En vanlig Renault 5 har motoren foran, mens R5 Turbo har motoren bak føreren og med bakhjulstrekk. Hjulopphenget bak er hentet fra Renault Alpine A310 V6, mens girkassen er hentet fra en Renault 30 TX. De 400 første bilene ble lagd for å homolegere bilen til bruk i Rally.

Se video: Henrik Thorstensens Renault 5 Turbo 2 

Tegnet av Marc Deschamps og Marcello Gandini hos Bertone, og ble designet for å konkurrere i FIA Group 4 rallyracing. Tidlige Turbo-biler ble utstyrt med et aluminiumstak, dører og luke, og dette eksemplet ble angivelig opplakkert i Grenade Red (759) med tonal Turbo-grafikk under nåværende eierskap. Støtfangerdekslene, kanalene og gummitakrennene er oransje, og ytterligere eksteriørdetaljer inkluderer tåkelys foran og bak, brede sideskjermer og luftinntak i sideskjermene bak.

Nå kan du få kjøpt en Turbo 1-utgave fra 1981 på Bring-A-Trailer. Denne har blitt modifisert til bruk i løpskjøring før den kom til USA i 1985 med et Renault Sport Upgrade kit som inkluderer blant annet en bedre intercooler, oppgradert bensinsystem og oppgraderte stempler. Nåværende eier av bilen har hatt den siden 2014 og har brukt penger på å pusse opp bilen med blant annet ny lakk og nytt interiør. Bilen er utstyrt med aluminiumsfelger med 190/55 Michelin TRX-dekk foran og 220/55-dekk bak. Selgeren forteller at disse bør byttes på grunn av alder. R5 Turbo har individuell dobbel triangelarmsfjæring og det er nevnt at demperne er et sett med Bilstein-dempere. For å stanse lommeraketten er det ventilerte skivebremser på alle fire hjørner. Innvendig er det en herlig blanding av rødt skinn og blå tepper med R5-Turbo skrevet i rød skrift. En fantastisk miks for oss som liker interiør med litt fres i.

Bilen er nå til salgs med helt ren Carfax, så denne skal du kunne kjøpe med god samvittighet. Det er definitivt en bil for de som liker old-school rallybiler.